Aangezien veel verkeer vaak van Google of andere zoekmachines vandaan komt, loont het om te proberen de positie binnen zoekmachines te optimaliseren. Dit kan door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd: search engine optimization).
Een van de onderdelen is het schrijven van goede titels en meta omschrijvingen voor online pagina’s: dit zijn de omschrijvingen die binnen Google zichtbaar zijn.
Oftewel: dé mogelijkheid om een aansprekende tekst te schrijven zodat bezoekers op die link klikken naar je website – jouw visitekaartje op Google!
Binnen Blogger ontbreekt echter een officiële manier om voor elk artikel een meta omschijving op te maken. In dit artikel lees je hoe je dit wel kunt doen en zo je blog posts nog meer reden hebben om aangeklikt te worden.
Goede meta omschrijvingen zijn je visitekaartje op Google
Google zelf gaf het in 2007 al aan: meta omschrijvingen kunnen een belangrijke rol spelen in het wel of niet klikken op een link.
Hieronder zie je een aardige meta omschrijving:
Bron: Google webmasters |
Hieronder vind je een minder goede meta omschrijving:
Bron: Google webmasters |
Merk je dat de bovenste omschrijving een veel duidelijkere ‘call to action’ heeft en uitnodigt om te klikken? Meta omschrijvingen helpen je niet hoger in de zoekmachines te komen, maar wel om de vertoning in de zoekmachine aantrekkelijker te maken.
Meta omschrijvingen voor elke post binnen Blogger
Dit kan je zelf ook eenvoudig binnen Blogger toepassen, kijk maar eens hoe dit artikel van mij in Google naar voren komt.
Ga als volgt te werk:
- Ga naar binnen Blogger naar Design > Edit HTML.
- Maak eerst een backup van de template door te klikken op ‘download full template’.
- Zoek de volgende code op:
.
<head>
<b:include data="blog" name="all-head-content" /> - Daaronder kopieer je de volgende code:
<b:if cond='data:blog.pageType != "item"'>
<meta content='META OMSCHRIJVING VAN JE GEHELE BLOGGER BLOG' name='description'/>
<b:else/>
<b:if cond='data:blog.pageType == "URL VAN JE SPECIFIEKE BLOG POST"'>
<meta content='META OMSCHRIJVING VAN JE SPECIFIEKE BLOG POSTS' name='description'/>
</b:if></b:if>
- Vul vervolgens je meta omschrijving van je gehele Blogger blog in.
- Vul vervolgens de URL en meta omschrijving in van je eerste blog post die je wilt aanpassen. Google zal het ” teken veranderen in
"
maar dat is geen enkel probleem. - Voor een meta omschrijving van een tweede artikel kopieer je je de onderstaande code voor de laatste regel in (dus de bovenstaande witregel):
<b:if cond='data:blog.pageType == "URL VAN JE SPECIFIEKE BLOG POST"'>
<meta content='META OMSCHRIJVING VAN JE SPECIFIEKE BLOG POSTS' name='description'/>
</b:if> - Als je dus van twee blog posts de meta omschrijvingen aanpast ziet de code er als volgt uit:
<head>
<b:include data="blog" name="all-head-content" />
<b:if cond='data:blog.pageType != "item"'>
<meta content='META OMSCHRIJVING VAN JE GEHELE BLOGGER BLOG' name='description'/>
<b:else/>
<b:if cond='data:blog.pageType == "URL VAN JE 1e BLOG POST"'>
<meta content='META OMSCHRIJVING VAN JE 1e BLOG POSTS' name='description'/>
</b:if>
<b:if cond='data:blog.pageType == "URL VAN JE 2e BLOG POST"'>
<meta content='META OMSCHRIJVING VAN JE 2e BLOG POSTS' name='description'/>
</b:if></b:if>
- Het toevoegen van de code bij stap 7 kan je net zo vaak doen totdat je voor alle blog posts een meta omschrijving hebt gemaakt.
- Sla de wijzigen vervolgens op door rechtsonder op ‘save template’ te klikken.
Succes, met deze tip kunnen je Blogger posts nog beter er uit springen binnen Google!
Pagina delen:
Bedankt voor de tip! Benieuwd of het resultaat gaat bieden en het probleem met de titel oplost 🙂
You're welcome!
Ondertussen heeft Google dit zelf ook toegevoegd binnen de backend van Blogger, zie: http://support.google.com/blogger/bin/answer.py?hl=en&answer=2472666