De ov-chipkaart: een project dat een van de paradepaardjes van het openbaar vervoer zou moeten (gaan) worden. Op dit moment lijkt het er op dat het op korte termijn leidt tot minder reizigers. Ik gebruik zelf sinds begin 2009 mijn studenten ov-chipkaart omdat ik het principe heel goed vind. Bij het gebruik probeer ik zo objectief mogelijk naar het systeem te kijken zonder beïnvloed te worden door alle kritieken en verhalen.
Echter, op 8 februari is mijn studenten ov-chipkaart gebroken en zit er ook nog een scheur in: de kaart is dus stuk, kapot, defect, doet niets meer. En waar ik al bang voor was gebeurde: de informatievoorziening en dienstverlening bij het gehele proces om een nieuwe studenten ov-chipkaart aan te vragen is, om het netjes te zeggen, niet echt optimaal. Ik heb hieronder de stappen uiteengezet die ik heb gezet sinds 8 februari, waarbij ik getracht heb het traject zo objectief mogelijk te beschrijven.
Belangrijke tip tussendoor: neem contact op het het OV Loket als je ov-chipkaart gebroken is. Zoals sommige reacties hieronder al aangaven, kan dit helpen in het verkrijgen van een (tijdelijke) kaart.
Stap 1: De website van DUO – IB-Groep bezoeken
Ik probeer altijd zo proactief mogelijk te zijn in deze zaken en mij goed te verdiepen van tevoren. Aangezien de gehele communicatie over de studenten ov-chipkaart via DUO (de oude IB-Groep) gaat, besloot ik hun website te bezoeken. De ‘problemen pagina‘ meldt mij dat er niet “niet 1 loket [is] voor je vragen” en dat ik moet bellen of naar de studenten-ovchipkaart website moet gaan.
Stap 2: De studentenov-chipkaart website
Op deze website lees ik op de service pagina de volgende instructie als je een defecte kaart hebt:
Stap 3: De balie van het GVB
Met die kennis stap ik vervolgens de balie binnen van het GVB aangezien ik Amsterdam woon. Zoals ook al naar voren kwam in diverse media, is de geldigheid van de ov-studentenkaart van vorig jaar nog steeds geldig in het openbaar vervoer omdat er problemen zijn met het ophalen van de studentenov-chipkaart producten. De mevrouw van de GVB-balie meldde mij dit ook en zei dat dit uitstel tot 28 februari geldt. Daarom kon ik van haar alleen een vervangende ov-chipkaart krijgen met studentenproduct voor de Amsterdamse metro, aangezien de ov-studentenkaart van 2009 (die ik dus nog in bezit heb) nog in al het andere openbaar vervoer geldig is. Ondanks dat ik haar uitlegde dat dit niet meer zou gelden voor de regio Rotterdam, kon ik alleen een tijdelijk ov-chipkaart voor de Amsterdamse metro krijgen en moest ik maar bellen naar de servicelijn van de studentenov-chipkaart.
Stap 4: Bellen naar studentenov-chipkaart servicelijn
Via de DUO website verkreeg ik het nummer van de studentenov-chipkaart servicelijn. Op deze €0,10/minuut kostende lijn krijg ik te horen dat het op dit moment drukker is dan ik van hen gewend was. Na een paar keuzemenu’s krijg ik opeens te horen dat als ik voor mijn probleem in het vorige menu een 8 moet kiezen.
En toen werd de verbinding verbroken.
Een erg vreemde manier van telefoon routen als je het mij vraagt. Ik bel dus nog een keer en krijg via ‘keuze 8’ een medewerker aan de telefoon. Tot mijn verbazing leidt hij mij naar de website https://www.ov-chipkaart.nl/, om via de service pagina terecht te komen bij het formulier ´aanvraag vervangende kaart´. Ik ben niet grootste computeranalfabeet, dus vraag mij of waarom ik via een servicelijn te horen moet krijgen van deze stap. Zet dit dan gewoon op de website van de studentenov-chipkaart. Erg vreemd.
Leuker wordt het als de medewerker zegt dat hij mij op de melding moet wijzen dat “het maken van een vervangende OV-chipkaart kan kosten met zich meebrengen.” Ik vraag hem uiteraard wat die kosten zijn, maar ik krijg te horen dat hij dat niet weet en dat hij mij er alleen op moet wijzen. Op de vraag waar ik dat wel kan achterhalen, krijg ik niet een antwoord.
Stap 5: Het formulier ‘Aanvraag vervangende kaart’ invullen
Ik download het formulier ‘Aanvraag vervangende kaart‘. Bovenaan staat weer de melding dat de vervanging kosten met zich kan meebrengen. Wat mij gelijk opvalt aan de pdf, is dat dit volgens mij de digitale proefdruk is van het formulier dat fysiek door de drukker gemaakt wordt. Met alle afloopmarkers er nog in. Niet heel storend, maar het kan netter. Zeker aangezien er nog teksten staan als “Verwijder de sticker en druk de kaart stevig vast op het zelfklevende deel. Gebruik geen nietjes, plakband of paperclips.” Hoe moet ik het dan bevestigen aangezien ik het formulier zelf uitprint waarbij er uiteraard geen sticker op zit? Gewoon even een formulier op de site zetten die voor de digitale verspreiding is. Het kan namelijk wat verwarrend overkomen. Ik vul het formulier in, maar aangezien ik geen postzegels op dat moment had, kon ik deze niet posten (dit bleek later goed uit te komen, zie stap 6).
Eerste reis met vervangende ov-chipkaart
Op 10 februari moet ik voor de eerste keer reizen nadat mijn studentenov-chipkaart gebroken is. Op station Utrecht CS pak ik de bus naar Bilthoven. Bij het instappen van de bus laat ik de chauffeur mijn studenten ov-jaarkaart 2009 zien (aangezien deze dus nog steeds geldig hoort te zijn en mijn tijdelijke ov-chipkaart alleen voor de Amsterdamse metro geldig is). De buschauffeur gaat hier niet mee akkoord. Hij zegt dat de studenten ov-kaart 2009 alleen gebruikt mag worden als je geen enkele ov-chipkaart hebt. Hij gelooft ook niet dat deze alleen voor de Amsterdamse metro geldt. Op zijn aandringen check ik via mijn tijdelijke ov-chipkaart in de bus in en krijg de melding ‘goede reis’. Alles lijkt dus toch te werken.
Tot ik bij het uitchecken merk dat er € 1,83 van mijn tijdelijke chipkaart afgeschreven is en zodoende in de min sta. Op de terugweg kan ik hierdoor niet meer in de bus inchecken en leg ik het verhaal uit aan de desbetreffende chauffeur. Ik krijg weer de melding dat mijn studenten ov-kaart 2009 niet geldig is, maar dat ik voor deze keer mag doorlopen.
Stap 6: Bellen met de ov-chipkaart klantenservice
Na deze ervaringen ga ik toch twijfelen aan de informatie die ik eerder te horen heb gekregen. Via de DUO website achterhaal ik het nummer van de ov-chipkaart klantenservice. Ik krijg opeens een ander verhaal te horen dan eerder via de telefoon als ik de situatie uitleg.
Deze mevrouw meldt mij namelijk dat ik niet een vervangende chipkaart moet aanvragen, maar mijn huidige (gebroken) kaart moet beëindigen en een nieuwe moet aanvragen. Het formulier om de kaart te beëindigen wordt opgestuurd en ontvang ik binnen een week. Een nieuwe studenten ov-chipkaart kan ik aanvragen via https://www.studentenov-chipkaart.nl/ Maar goed dat ik het vorige formulier dus nog niet gepost had! Als ik eenmaal mijn nieuwe kaart heb, moet ik mijn studenten product er nog op laten zetten.
Verder krijg ik duidelijk te horen dat zij juist er voor gezorgd hebben dat de studenten ov-jaarkaart 2009 nog steeds geldig is tot 28 februari 2010. Buschauffeurs moeten dit dus ook gewoon accepteren als geldig vervoersbewijs.
Stap 7: Aanvragen nieuwe studentenov-chipkaart
Op advies van de ov-chipkaart klantenservice, ga ik dus naar de studenten ov-chipkaart website om een nieuwe kaart aan te vragen. Op de aanvraag pagina staat onder het kopje ‘vraag geen aanvraagformulier aan als’ “je al in bezit bent of was van een Studenten OV-chipkaart. Als je je Studenten OV-chipkaart bent kwijtgeraakt neem je contact op met de Klantenservice OV-chipkaart (0900-0980, €0,10 euro/min). Vraag hen of je automatisch een nieuwe Studenten OV-chipkaart krijgt toegestuurd, of via deze site een aanvraagformulier moet opvragen.” Erg verwarrend weer, want ik ben inderdaad in het bezit van een studentenov-chipkaart, maar vervolgens wordt er alleen informatie gegeven over gestolen of verloren kaarten. En niet over defecte kaarten zoals in mijn geval.
Ik concludeer hieruit dat ik dus wel een aanvraagformulier moet aanvragen. Na het invullen van het digitale formulier krijg ik de volgende melding:
“Bedankt voor je aanvraag. Binnen 1 week krijg je het formulier toegesturd.” (de typfout zit er letterlijk in)
Ik vind dit toch wel erg lang aangezien het waarschijnlijk om een automatische handeling gaat.
Huidige situatie:
De huidige situatie is nu al volgt:
- Ik heb het formulier om mijn defecte ov-chipkaart te beëindigen ontvangen en gepost met die defecte kaart.
- Ik zit te wachten op het formulier om een nieuwe studentenov-chipkaart aan te vragen.
- Ik heb een tijdelijke ov-chipkaart waarop alleen een studentenproduct voor de Amsterdamse metro staat. Bij alle andere vormen van openbaar vervoer wordt er dus de volle mep van afgeschreven.
- Ik ben nog in het bezit van een studenten ov-jaarkaart 2009. Ondanks dat de ov-chipkaart klantenservice mij meldde dat deze tot 28 februari a.s. geldig is in het openbaar vervoer,(dit staat trouwens nergens online??), blijf ik er in de praktijk problemen mee krijgen. Zo kreeg ik tijdens een treinreis een discussie met een conductrice die mij vertelde dat deze regeling slechts tot 15 februari geldt en ik daarna gewoon moest betalen aangezien ik niet de juiste vervoersbewijzen had.
Ik zal dus waarschijnlijk de komende weken waarschijnlijk moeten gaan betalen voor mijn reizen en heb zodoende al wat saldo op mijn tijdelijke ov-chipkaart gezet. De ov-chipkaart organisaties hadden mij in ieder geval heel wat beter van informatie kunnen voorzien.
Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe lang het allemaal nog gaat duren voordat ik daadwerkelijk een nieuwe studentenov-chipkaart in mijn handen heb én voordat het studenten reisproduct er op zal staan…
Update 17 februari:
Ik heb ondertussen het formulier ontvangen om een nieuwe studenten ov-chipkaart aan te vragen en op de post gedaan. Hierbij moest ik wel weer een kopie van een geldig legitimatiebewijs en een nieuwe pasfoto opsturen. Dit vind ik wel een beetje vreemd, aangezien ik in het bezit was van een persoonlijke ov-chipkaart en de informatie toch allemaal al in database zou moeten staan.
Update 26 februari:
Ik heb vandaag via de e-mail de mededeling ontvangen dat mijn aanvraag voor een nieuwe studenten ov-chipkaart goedgekeurd is. Ik ontvang binnen 2 weken mijn studenten ov-chipkaart. Het kostte dus 7 werkdagen om deze aanvraag te verwerken en hoop nu zo snel mogelijk de kaart te ontvangen. In de tussentijd is vast te komen staan dat de ov-jaarkaart van 2009 nog geldig is tot 16 maart, dus ga ik eerst weer langs bij de GVB om mijn tijdelijke ov-chipkaart voor de Amsterdamse metro te verlengen van 28 februari naar 15 maart.
Update 1 maart:
Aangezien de ov-jaarkaart van 2009 nog geldig is tot 16 maart, ben ik weer langs gegaan bij de GVB om mijn tijdelijke ov-chipkaart voor de Amsterdamse metro te verlengen. Dit ging uiteindelijk lekker vlot: ik heb een nieuwe tijdelijke kaart gekregen die in de metro geldig is tot en met 30 april a.s.
Update 10 maart:
Ondertussen heb ik op mijn bankrekening gezien dat Translink op 5 maart 2010 het bedrag heeft overgemaakt dat nog op mijn vorige studenten ov-chipkaart stond. Tot op heden heb ik nog geen nieuwe kaart ontvangen, volgens de e-mail die ik op 26 februari ontvangen heb, kan deze uiterlijk a.s. vrijdag 12 maart verwachten (ivm de 2 weken die het zou duren).
Het aantal reacties naar aanleiding van mijn post loopt ondertussen gestaag op, bedankt daarvoor! De inhoud van de reacties maakt duidelijk dat er nog wel een inhaalslag te maken is in de dienstverlening..
Update 11 maart: nieuwe studenten ov-chipkaart ontvangen!
Een maand en drie dagen nadat mijn originele studenten ov-chipkaart gebroken was, heb ik een nieuwe chipkaart ontvangen via de post. Mijn studentenreisproduct staat er nog niet op: deze moet ik nu zo snel mogelijk op mijn kaart laden. Ik ga er vanuit dat dit allemaal goed gaat en dat dit de laatste stap is. Dit laat ik uiteraard ook hier weten.
Uiteindelijk is het een goede timing gebleken aangezien ik vanaf 16 maart niet meer gebruik kon maken van mijn oude ov-jaarkaart.
Update 12 maart: alles werkt weer
Vandaag heb ik op de VU mijn studentenreisproduct geladen. Ik kan dus weer gewoon gaan reizen met de nieuwe studenten ov-chipkaart. Ook het toevoegen van de kaart op mijn ov-chipkaart gaat goed. De reis van vanmiddag staat er nog niet op, maar ik neem aan dat dit komt omdat de gegevens niet real-time worden bijgewerkt.
BELANGRIJKE TIP!: neem contact op het het OV Loket. Zoals Stefan en anderen hieronder in de reacties al aangaven, kan dit helpen in het verkrijgen van een (tijdelijke) kaart en/of eventuele restitutie van onnodig gemaakte kosten.
Update 7 september 2010
Meer en meer wordt duidelijk dat de achterliggende processen wat betreft verstrekking en vervanging van de studenten ov-chipkaart niet goed geregeld is. Vandaag werd op EenVandaag er een item aangewijd, zie hieronder.
Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of e-mail.
Pagina delen:
Kate! Wat een handige handleiding voor hoe-je-ov-chipkaart-te-vervangen! Misschien kan je het de klantenservice aanbieden als manual 😉
Dat is inderdaad een goede; in ieder geval is het duidelijk wat te doen nu.
Zouden ze meelezen? 😉
Een heel herkenbare situatie. Mijn OV-chipkaart is in januari kapot gegaan. Ik heb 5 weken geleden mijn kaart laten blokkeren, en gisteren kreeg ik pas een nieuwe. Veel te laat natuurlijk, maar ik was allang blij dat ik hem had.. Kermis voorbij zou je denken; mooi niet dus! Ik probeerde mijn nieuwe kaart te activeren bij zo'n geel apparaatje in de AH, maar hier stonden geen producten voor me klaar. Vandaag alweer een half uur aan de telefoon gehangen met een mevrouw van de DUO. Ze zouden het voor me gaan uitzoeken…
Ik wacht het maar rustig af. En ik hoop voor je dat je je kaart iets sneller ontvangt dan ik;)
Hey Nick,
Bedankt voor je reactie. 5 weken is inderdaad wel erg lang! Het is ook zo frustrerend als daarna er nog iets niet klopt, en dat niemand de volledige informatie hierover kan geven..
Hopelijk werkt alles op korte termijn bij jouw kaart. Ik laat het uiteraard zsm weten wanneer ik die van mij ontvang en of dan alles werkt.
Groeten,
Stephan
Ik zie heel wat mensen met de oude papieren OVstudentenkaart reizen. In de trein waarschuwt de conducteur je dat je de tijd hebt tot 16 maart en in de bussen die ik neem zeggen ze niks.
Ik heb zelf ook een probleem gehad met de ovchipkaart. Ik ben in 2009 student geweest, ik heb besloten om te stoppen met de studie en was sinds september 2009 geen student meer. Ik heb de toenmalige studentenreisrecht eraf gehaald bij de RET.
Ik ben vorige maand gestart met een nieuwe studie. DUO vertelde mij dat ik een nieuwe kaart moest aanvragen. Translink zei mij hetzelfde. Daarbij zei de vrouw van Translink dat mijn kaart geblokkeerd was en dat ze mijn gegevens niet kon vinden (dat ze nádat ze mij melde dat haar systeem gecrasht was). Ik ben dus een nieuwe kaart gaan aanvragen. Het duurde even voordat ik allemaal formulieren moest invullen. Nu was ik in februari wel al bezig met reizen en ik had nog steeds de 'oude' studenten ovchipkaart in bezit. Door middel van de brief 'Je hebt recht op stufi en hebt week ov' van DUO kon ik ermee reizen. Geen enkel probleem gehad. De NS conducteurs melden mij dat ik nog geen abonnement erop had gezet. En ik gaf toe, dat ik hier nog niet aan toe was gekomen.
Uiteindelijk had ik DUO nog eens gebeld en toen kreeg ik te horen dat Translink onzin verkocht aan mij en dat ik met mijn oude kaart kan reizen. En inderdaad, een aantal dagen later haalde ik mijn abonnement op. Anderhalf week later kreeg ik mijn nieuwe kaart. Ik heb hem niet gebruikt, omdat ik met mijn 'oude' kaart nog kon reizen. Uiteindelijk ging daar automatisch het abonnement ervan af en reisde ik opeens niet meer gratis. Diezelfde dag had ik op mijn nieuwe kaart het abonnement erop gezet. Hoera!
Ik kan gratis reizen. Alleen nog steeds niet zonder problemen. Want de NS conducteurs beweren dat er geen abonnement op staat. En dat ik maar moet oppassen, want na 16 maart krijg ik een boete.
En op advies van hen ben ik maar gaan bellen met DUO. Geen problemen daar. Ik moest bellen met Translink. Geen problemen daar. Ze konden zien dat het abonnement op die en die dag eraf is gehaald. Ze zagen geen problemen.
DUO en Translink zeiden mij ook nog het volgende: het lag aan de NS conducteurs en hun apparaatje. Omdat ik een nieuwe kaart heb, is het anders. Ik vind dat behoorlijk vreemd, want een ovchipkaart is een ovchipkaart, nietwaar?
Blijkbaar niet. Want ondertussen krijg ik nog steeds last van NS conducteurs die mij vertellen dat ik geen abonnement erop heb staan. En ze gaan uit van hun apparaat en niet van de 'klant', de treinreiziger. Wat blijkt? Er staat op mijn nieuwe kaart dat ik géén student was in 2009 (feitelijk was ik dat wél, maar dat staat niet op het kaartje) en moet de conducteur gaan kijken naar jaartal 2010. En daar staat gewoon bij: Student Weekabonnement.
Conducteurs worden er amper over ingelicht en uiteindelijk zullen studenten de pineut zijn.
Vanaf dat ik ging studeren had ik al een pasfoto ingeleverd. Een jaar later kon je checken op internet of je een pasfoto had ingeleverd zodat ze de ov-chipkaart voor je konden aanmaken, en er stond dat ik nog geen pasfoto had gestuurd. Ik dus een tweede pasfoto inleveren maar dat mocht niet baten. Begin november 2009 lever ik dan nog maar eens een pasfoto in want als je deze voor 1 dec 2009 inleverde dan kreeg je je ov-chipkaart gewoon in januari en dus op tijd. Begin januari nog steeds geen ov-chipkaart.. Ik bellen met de informatielijn (je hangt zeker 20 min aan de lijn) en vraag waar mijn kaart zich ongeveer bevind. Vertellen ze mij dat de kaart pas 28 dec 2009 in verwerking is gegaan en dat ik midden/eind januari de kaart kan verwachten. Eind januari heb ik nog niks.. Ik weer bellen, kijken ze in het systeem en zeggen ze; "hij staat hier aangegeven als verzonden, we kunnen alleen niet zien WANNEER de kaart is verzonden". Dat kan dus vandaag zijn of vorige week.. of.. En als de kaart er dan niet is dan moet deze worden geblokkeerd want dan is er iets misgegaan met de POST. Ik zeg dat ik nog een week afwacht en als ik de kaart dan niet heb, dat ik dan maar weer bel.
En de kaart kwam natuurlijk niet. Ik weer bellen, kaart laten blokkeren en via de site een nieuwe aanvraag gedaan. Jammerlijke van studentenkaarten is dat je niet je foto gemakkelijk kunt uploaden of wat maar dus dat formulier moet aanvragen (wat een week duurt) en weer een pasfoto en kopie van je identiteitsbewijs moet meesturen. Dit heb ik nu inmiddels gedaan en wacht nu met SMART op mijn ov-chipkaart.
Ik heb tot nu toe gelukkig wel steeds nog met mijn papieren ov-kaart kunnen reizen. Maar ik hoop echt dat ik mijn kaart voor 16 Maart binnenkrijg. Ook wordt ik soms kriegel van de omroepen dat je als student je reisproduct moet ophalen… JA dat zou ik DOLGRAAG doen, maar dan heb ik wel zo'n kaart nodig!
@Francisca: typerend verhaal weer waarbij meerdere partijen verschillende verhalen de wereld ingooien. Ik wil niet een 'standaard' student zijn die alleen maar zeurt over overheidsinitiatieven, maar al deze verhalen maken gewoon heel duidelijk dat er intern qua communicatie onder alle partijen nog heel wat verbeteringen mogelijk zijn.
@Anoniem: eigenlijk hebben studenten nog 'geluk' dat de regeling tot 16 maart geldt, daarna zou het veel geld kosten voor elke student met problemen. Een bedrag dat volgens mij heel wat lager kan uitkomen als de handelingssnelheid verhoogt wordt, zoals uit jouw post blijkt.
Allebei bedankt voor de reacties en inzichten! Ik hoop ook zsm mijn kaart te krijgen (dat duurt vandaag precies een maand…).
@ Stephan Een heel herkenbaar probleem, mijn kaart is ook is ook defect, ben door precies dezelfde molen gegaan, en ik wacht ook met smart om mijn nieuwe ov-chipkaart. Heb jij je studentenov-chip eerst op de site beëindigd of heb je de kaart meteen opgestuurd het formulier?
@Anoniem: ik heb de chipkaart meteen opgestuurd met het formulier en dus niet beëindigd via de site. Ik kwam deze tekst ook later tegen, maar het is niet gemeld via de telefonistes. Hoe lang geleden is jouw kaart gebroken? Dan heb ik een beetje een indicatie van de wachttijd.
Heel herkenbaar dit allemaal.
Mijn chipkaart deed het gisteren opeens niet meer. Een conductrice vertelde me dat de kaart niet meer uit te lezen was en het este even naar de site kon gaan.
Meteen gedaan uiteraard, waar vermeld stond dat ik naar een servicebalie moest.
Met goede moed daarheen gegaan, deze stuurden me echter weer naar de site.
NU vele telefoontjes verder komt het er op neer dat ik bijna precies hetzelfde heb meegemaakt als jij.
Enige verschil is, dat ik nu pas met het feestje begin. Oftewel, dit gaat me veel geld kosten.
Ondertussen ook al veel telefoontjes à 10 cent per minuut armer (40 min schat ik).
frustraties.
@ Stephan, mijn kaart heeft sinds halverwege februari een breukje (daarvoor kampte ik ook nog eens met hetzelfde probleem als Francisca), maar mijn kaart werkte 9 van de 10 keer nog wel. In februari is mij door de servicebalie en het servicenummer aangeraden om deze kaart nog te blijven gebruiken totdat hij het echt opgaf (ivm de lange wachttijd op het moment voor een nieuwe kaart) en alvast een nieuwe kaart aan te vragen. Dit illustreert wel weer dat ze toen in ieder geval nog geen idee van de procedure hadden. Helaas gaf deze kaart het eind vorige week op. De defecte kaart heb ik onderhand op de bus gedaan (zonder het via internet te beëindigen) en de aanvraag voor een nieuwe kaart is een week geleden op de bus gegaan. Ik hoop dat het per ongeluk goed gaat, alhoewel ik daar een erg hard hoofd in heb. Gelukkig heb ik nog een extra formulier voor aanvraag studentenkaart, die ze per ongeluk twee keer opgestuurd hebben, dus daar hoef ik in ieder geval niet op te wachten. Mij is me trouwens verteld dat alles al met al zo'n 5 weken in beslag kan gaan nemen. Ik gok dat dat waarschijnlijk iets langer gaat duren… Maar goed jij hebt de goedkeuring van de aanvraag al binnen en ik hoop voor je dat hij gauw bij je op de mat ligt. Groetjes, Ellen
@Joep: Het bekende kastje van de muur gestuurd worden. Alleen erg vervelend dat de regeling nu bijna op z'n einde loopt waardoor het veel geld gaat kosten. Er zijn meer mensen die veel geld aan het bellen kwijt zijn, zie bijvoorbeeld hier. Hopelijk gaat het toch wat sneller dan bij mij.
@Ellen: ' Per ongeluk goed gaan' zou ik niet zo snel op rekenenen gezien alle voorbeelden die naar voren zijn gekomen. Ik vind het eigenlijk beschamend dat ze gewoon zonder critische reflectie kunnen vertellen dat het 5 weken gaat duren. Dit gaat heel veel geld kosten voor studenten! Net zoals de melding aan de telefoon dat het wat drukker is dan normaal en dat het zodoende wat langer kan duren dan we van hen gewend zijn: ik denk niet dat 'we' wat anders gewend zijn eigenlijk. Succes, ik hoop dat de kaart toch snel bij je binnen is!
mijnes was ook defect… 0900-0980 gebeld, keuze 4 en kreeg een gozer a/d tel. die vroeg of ik akkoord ging met het verwijderen van mijn kaart en moest een nieuwe aanvragen via die ov-chip site. het gaat wss 3 weken duren voordat ik een nieuwe heb zei hij. in de tussentijd reizen op eigen kosten. maar als ik in de trein laat zien dat ie gebroken is, zien de meeste conducteurtjes dat wel door de vingers denk ik zo..
Daar ben ik weer. Net een e-mail gekregen dat de aanvraag goedgekeurd is en dat de 'vervangende kaart' (????) binnen 2 weken op de deurmat ligt. Als ik eens naar de datum kijk, neem ik aan dat jij heb zo onderhand binnen moet hebben?
@Anoniem: hopelijk is de kaart er snel. Wat betreft de conducteurs: de meeste knijpen wel een oogje dicht, maar er zullen er ook een paar bij zitten die zich strict aan de richtlijnen houden!
@ Ellen: ik heb dezelfde e-mail 2 weken geleden ontvangen en inderdaad, deze is ook vandaag aangekomen – zie de laatste update van mijn post. Bijna eind goed, al goed dus!
Mijn OV-studenten chipkaart doet het gelukkig (nog) goed. En hoop dat dit zo blijft, en niet in het eindeloze van-het-kastje-naar-de-muur-traject terecht kom.
Bovendien is het natuurlijk van de gekken dat de papieren kaartjes vervangen moeten worden (WAAROM?) omdat het digitaal allemaal zo makkelijk en handig is (nou..dat hebben we met z'n allen gezien). Om vervolgens bij verlies o.i.d. weer een papierwinkel in te mogen duiken van heb-ik-jou-daar.
Dat gaat er bij mij gewoon ECHT NIET in. Zoals hier al een aantal keer te lezen is, foto's moeten toch in de database staan, incl. al je gegevens. Gewoon even op de knop 'creeër nieuwe kaart' drukken en men zou klaar moeten zijn, i.p.v. 5 formulieren invullen en OPSTUREN met de POST (hoe ouderwets).
Eigenlijk vind ik dat bij zulke projecten (om alles maar te digitaliseren) er geen mogelijkheid MAG bestaan om papieren formulieren in te vullen. Dit zou de overheid moeten verplichten. Alle handelingen alleen nog maar digitaal, en binnen 5 werkdagen doorlopen!
Als laatste nog een oproep aan alle studenten: check je (max. 5 keer per week) in, maar NIET uit. Op deze manier wordt de overheid enorm op kosten gejaagd en wordt misschien ooit nog overwogen om alles terug te draaien, of i.i.g. te verbeteren.
Hallo,
Ik zit zelf met hetzelfde probleem. 2 weken geleden hield langzaam mijn studenten ov chipkaart ermee op. Soms deed hij nog wel soms niet. Ik heb vorige week gebeld met de ov chipkaart klantenservice en daar werd mij verteld om hem op te sturen en een nieuwe aan te vragen. Ook werd mij verteld dat ik dus 3 weken geen ov chipkaart had en ik dus in die tijd zelf alles kon gaan betalen. Voor mij was dit meer dan €200. Ik heb een mijn verhaal gedaan op ovloket.nl en plots kreeg ik eergisteren een email dat mijn aanvraag verwerkt is en ik een aanvraagformulier kreeg opgestuurd om een nieuwe kaart aan te vragen. Ook stond er in de mail dat ik een tijdelijke ov studentenkaart kreeg. Om alles goed rond te krijgen moest ik nog wel even de klantenservice bellen. Dit heb ik dus gedaan en alles uitgelegd wat in de mail stond maar mij werd dus weer verteld dat ik geen tijdelijke kaart zou krijgen. Ik was natuurlijk weer boos omdat mij dit verteld was! Maar gelukkig kreeg ik gisteren post en zat daar toch echt een tijdelijke studenten ov chipkaart bij met een weekproduct!!!
Ik kan dus iedereen aanraden die het probleem heeft zo snel mogelijk te mailen naar ovloket.nl en eventueel hier een belletje naartoe te doen. Er zijn we degelijk tijdelijke studenten ov chipkaarten!!!
Groeten,
Stefan ten Vergert
@Anoniem: Lijkt mij een goed idee om meer en meer diensteverlening digitaal te regelen en zodoende minder papierwerk en een snellere behandeltijd te verkrijgen. In lijn daarvan is de roep om een stemcomputer, hoewel er natuurlijk ook wat nadelen/problemen zijn met digitale dienstverlening.
Je oproep om aan studenten om niet uit te checken steun ik niet: aangezien om een gigantische operatie gaat, zie ik het niet gebeuren dat de overheid alles gaat terug draaien. Daarnaast zadel je zo de overheid met extra kosten op, wat eigenlijk gewoon door de burgers weer betaald moet worden. Ok, het is misschien een kleine kostenpost, maar ik vind het principe hierachter leidend.
Het lijkt mij gewoon belangrijk dat de overheid wat meer gaat luisteren en monitoren: op het internet zijn genoeg ervaringen te lezen waardoor de overheid de ernst van de situatie moet inzien. Alleen al op de RTL ontbijt nieuws hyve zijn honderden reacties te lezen.
@Stefan: Lijkt mij een goede tip voor iedere student met een ov-chipkaart probleem naar het OV loket te gaan en contact op te nemen.
Wel weer typerend trouwens dat de klantenservice aangeeft dat er geen tijdelijke kaart zou zijn, terwijl je die een paar dagen later wel ontvangt. Dit onderstreept alleen maar mijn mening dat de interne communicatie ook niet optimaal is.
Goed artikel! Hier hebben mensen meer aan dan de kansloze 'service' van alle betrokken partijen die deze heel simpele taak zouden moeten uitvoeren.
Ook in Rotterdam bij de RET is het een drama. Ik heb de pech dat mijn studenten OV-chipkaart op 4 maart kapot is gegaan. Dit betekent dat ik tot 16 maart geen probleem had met mijn tijdelijke OV-chipkaart, maar nu wel. Doordeweeks wordt er als ik met de metro of bus in Rotterdam reis geld afgeschreven, terwijl deze tijdelijke kaart een vervanging is voor mijn studentenreisrecht van 2010 (NIET van 2009, wat het hele 16 maart verhaal dus irrelevant maakt lijkt mij). Daarnaast wordt deze tijdelijke kaart, zoals ook in bovenstaande verhalen een aantal keer vermeld staat, niet erkend door de NS en niet-Rotterdamse vervoersbedrijven.
Bij de RET balie bij metrostation Beurs (ga er eens heen voor de grap, lijkt net de Efteling met al die dranghekken) krijg je simpelweg de boodschap dat 'we dit niet meer doen en dat je maar gewoon moet betalen tot je een nieuwe hebt.'
Dit houdt dus in dat ik (totdat ik mijn nieuwe OV-chipkaart heb ontvangen) doordeweeks elke week minimaal 30 euro kwijt ben aan reiskosten. Als ik net zoals sommige mensen hierboven ook 5 weken moet wachten, gaat een gebroken plastic kaartje mij dus 150 euro kosten? Wat een geweldig systeem, jongens!
Ik heb nu instructies gekregen van ovloket.nl (aanrader!) waar ik volgens mij wel wat aan ga hebben.
"Wij raden u aan gemaakte kosten te claimen bij Klantenservice Studenten OV-chipkaart. Zij zullen uw restitutieverzoek doorsturen naar de Regisseur Studenten Reisrecht (RSR). Zij beoordeelt waar wie er verantwoordelijk is voor het probleem, de student zelf, DUO (IB-groep) of de Studenten OV-chipkaart BV.
Wat praktische tips ten behoeve van het restitutieverzoek;
1. Stuur het restitutieverzoek per mail naar info@ov-chipkaart.nl
2. Zet in het onderwerpveld: Studenten OV-chipkaart en restitutieverzoek
3. Voeg alle correspondentie met de organisaties toe
4. Maak een overzicht van alle gemaakte kosten
5. Bewaar álle kaartjes als bewijs
6. Een verzoek indienen heeft pas zin, wanneer u in het bezit bent van je definitieve Studenten OV-chipkaart met daarop het juiste geactiveerde reisproduct.
We weten niet of er daadwerkelijk wordt gerestitueerd, maar het wordt in elk geval in behandeling genomen. DUO heeft bekend gemaakt dat wanneer zij in gebreke is gebleven zij de kosten zal vergoeden. Mocht er nieuwe informatie zijn dan zullen wij die op onze website vermelden."
Nou hoop ik dat één van de partijen de verantwoordelijkeheid op zich gaat nemen en mijn onrechtmatige onkosten gaat vergoeden.
Dan is 't alleen nog hopen dat als ik mijn nieuwe kaart ontvang alles vlekkeloos werkt. Toch verwacht ik nog horrorscenario's over afgekeurde pasfoto's, het ontbreken van het studentenreisproduct 2010, enz.
Duimen maar…
Ik ben al vanaf januari bezig mijn studentenreisrecht voor 2010 te bemachtigen. Het gaat hier om een weekreisrecht. Vanaf januari heb ik al tientallen malen en op verschillende stations en automaten geprobeerd dit product op te laden. Dit lukt niet, want ik krijg telkens de melding 'er staan geen bestellingen voor u klaar'. Verspreid over januari tot nu heb ik daar inmiddels al 5 keer over gebeld. Telkens vertelden ze me dat het er over 5 dagen op stond en het dan nog eens moest proberen, maar dit gebeurde niet. Anderhalve week voor 16 maart was mijn een na laatste telefoontje en ze zeiden dat het er voor de 16e op zou staan. Tot op vandaag staat het er nog niet op. Na de 16e heb ik nog een telefoontje gepleegd. Ik vroeg toen naar de naam van degene die mij ter woord stond, waarop zij vervolgens de hoorn erop gooide. Wanneer het reisrecht er nu wel op staat en wat ik er nu aan kan doen is dus voor mij een raadsel. Bij elk telefoontje vragen ze mij opnieuw om al mijn gegevens. Ik zou denken dat als ik mijn kaartnummer of naam noem en wanneer zij in de computer intikken, zij mijn gegevens moeten kunnen zien of een melding moeten krijgen van mijn klacht. Dit is dus niet het geval. Ik sta nu dus machteloos en heb vanaf 16 maart zelf op moeten draaien voor mijn OVkosten. Ook hoop ik de voor mij gemaakte onkosten te kunnen declareren, maar daar heb ik ook geen vertrouwen in.
Ik loop nu sinds een week met een kapotte studenten ov chipkaart. ik ben naar de balie in utrecht gegaan en daar gaf de meneer aan de balie aan dat mijn ov chipkaart stuk was. ik kreeg een formulier voor de aanvraag van een vervangende kaart. ik ging hier niet mee accoord en ben toen naar Amsterdam gegaan. daar nog even aan de balie gevraagt. Die vertelde me dat mijn kaart niet vervangbaar was en ik een nieuwe aanvraag moest doen. ik heb via de website een nieuwe aanvraagformulier aangevraagt en heb nu eindelijk een formulier gekregen maar wel een verkeerde. Dit is een formulier voor het begindigen van de ov chip. ik heb inmiddels 5 keer met de klantenservice aan de lijn gehangen. hun vertrouwen er op dat ik deze week een echte aanvraagformulier krijg voor een nieuwe aanvraagt ov. chip. vanochtend belde ik weer en mevrouw aand e lijn zei dat ik mijn ov chip moest opsturen samen met het ingevulde formulier van beindiging. Dus vanaf vandaag mag ik betalen voor elke reis die ik maak, en dan nog wel zonder korting.Op de vraag of ik dit allemaal gedeclareerd krijg, kreeg ik te horen dat ik het kon proberen door een mailtje te sturen. Ik heb aan beide balies ook gevraagt of ik een tijdenlijke oc chip kon krijgen, maar daar was geen sprake van. Ik hoop zo snel mogelijk mijn ov chip te kunnen krijgen al weet ik dat het nog zeker een maand zal duren.
Ik zit met hetzelfde probleem, mijn ov-chipkaart is gescheurd:( Aan de telefoon zeiden ze mij ook dat ik een nieuwe moest aanvragen en mijn oude moet laten beindigen, maar op de site staat nieuwe aanvragen/ vervangende aanvragen. Wat kan ik nou het beste aanvragen? Gewoon een nieuwe?
En is het nou tot nu toe nog niemand gelukt om geld terug gedeclareerd te krijgen? Ik moet nu namelijk ook aan reizen zonder ov-chipkaart, dus dat kost een kapitaal, zonder studentenkorting:(
Goed verhaal!
Zit op dit moment in hetzelfde schuitje!
Echt heel slecht geregeld, helemaal nu ik nu stage loop. Dit is gelukkig wel bij een juridisch kantoor, gaan even kijken of we stappen kunnen ondernemen.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn kaart werkt sinds gisteren niet meer terwijl de kaart niet gescheurd en niet beschadigd is en ik de kaart altijd goed heb behandeld. Ik moet nu op eigen kosten reizen totdat ik de nieuwe kaart heb ontvangen. Ik snap gewoon niet waarom het zo lang duurt om de kaart te laten maken. Heb meerdere keren met de klantenservice gebeld voor meer informatie over wat ik in de tussentijd moet doen. De mensen van de klantenservice verwijzen mij steeds door naar de site en de site verwijst weer naar de klantenservice. Ook zijn de mensen die ik heb gesproken erg onaardig en kortaf. Ze doen alsof het allemaal mijn schuld is en het komt erop neer dat ik het allemaal zelf maar uit moet zoeken.
@Frank, Milou en alle anoniem's: het blijft een interne chaos bij de organisatie volgens mij. De communicatiemedewerkers die op het nieuws aan het woord komen, hebben ook een wat arrogante houding viel mij op: het lijkt eerder aan de studenten hun luiheid te liggen dan aan de instanties.
Een mooi item hierover was vandaag te zien op Kassa, zie hier!
Vanochtend dus ook achter gekomen dat mijn studenten OV chipkaart ingescheurd is. Hierdoor werkt het niet meer en heb ik mijn eerste boete te pakken. 35 euro voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs, niet helemaal mee eens, want ik heb er wel een, maar die doet het niet.
Ik heb er weinig hoop in dat ik binnen een maand een nieuwe pas heb en hoop dat ik in utrecht een tijdelijke studenten pas kan bemachtigen, al met al een hoop onnodig werk als je het mij vraagt.
En als je nou lomp met de pas omgaat kan ik het begrijpen dat je zelf moet betalen voor de schade die je veroorzaakt, maar ik heb hem al een maand in het vakje voor mijn briefgeld zitten en dus helemaal niet onzorgvuldig mee omgegaan.
Mijn OV-chipkaart is ook defect. Ik heb via het OV loket (http://www.ovloket.nl/?ac=Klachtenformulier-10-1) een klacht ingediend. Deze klacht diende ik op vrijdag in en ik werd op maandag meteen door een medewerker gebeld. Het OV loket heeft contact opgenomen met de klantenservice van de OV-chipkaart. Zij hebben een tijdelijke studenten OV-chipkaart voor mij geregeld. Het is dus echt een aanrader om contact met ze op te nemen!!
@Bert P: op zich blijft het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de gebruiker dat de pas heel en werkend blijft. Echter is het zo vervelend dat de dienstverlening zo langzaam en onduidelijk is: al zou het een week duren valt het ongemak nog redelijk mee, maar met de huidige service is dat niet het geval.
@Anoniem: bedankt voor je tip! Het ov-loket lijkt mij dus een erg nuttig aanspreekpunt voor situaties als deze. Ik heb het bovenaan deze post gezet als een van de eerste stappen die men kan ondernemen.
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Gisteren in de trein deed mijn pas het niet meer, dus een boete ontvangen die ik gelukkig nog terug kan vragen. Maar ook mij wordt verteld dat ik een maand moet wachten en tijdens deze maand alles moet betalen. Dit kost mij rond de 150 euro als het niet meer is. Echt in 1 woord schandalig! Ik ga vandaag naar een NS balie om te vragen naar een tijdelijke ov-pas, maar ik heb weinig hoop. Ik zal eerst eventjes contact opnemen met ovloket.nl.
Ik heb een ingescheurde kaart. echt een ontzettend klein scheurtje, hoewel ik altijd netjes met mijn pas ben omgegaan.
Vandaag heb ik met de studenten info lijn, de normale info lijn, en een NS medewerker gesproken over het feit dat mijn OV-Chipkaart een defect vertoont. Ik heb geen duidelijk advies gekregen hoe te handelen. De kaart kan in veel gevallen moeilijk worden uitgelezen en ik ben bang dat de kaart op een gegeven moment helemaal niet meer uit te lezen is.
Het enige advies dat ik heb kunnen krijgen is de kaart annuleren en een nieuwe aanvragen, mocht het probleem zich voor blijven doen. Nu ben ik student aan de Universiteit Leiden, en een maand zonder Chip-kaart zou me zo'n €500,- aan reiskosten opleveren.
Gezien ik toch recht heb op gratis reizen vind ik dit geen goede optie. Ik zou het netjes vinden als ik een vervangende kaart zou kunnen krijgen. Dit lijkt me niet meer dan redelijk, gezien ik normaal al kosteloos mag reizen.
Ik heb net formulier van het OV-Loket ingevuld, en morgen bel ik ook nog even over hoe te handelen. Hopelijk valt er iets te regelen! Ik vind het goed dat deze informatie beschikbaar is. Dank voor de goede tips!
Anoniem zei
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Gisteren in de trein deed mijn pas het niet meer, dus een boete ontvangen die ik gelukkig nog terug kan vragen. Maar ook mij wordt verteld dat ik een maand moet wachten en tijdens deze maand alles moet betalen. Dit kost mij rond de 150 euro als het niet meer is. Echt in 1 woord schandalig! Ik ga vandaag naar een NS balie om te vragen naar een tijdelijke ov-pas, maar ik heb weinig hoop. Ik zal eerst eventjes contact opnemen met ovloket.nl.
20 april 2010 10:48
Nadat het ovloket snel heeft gereageerd (dag na mijn klachtenformulier) heb ik eventjes na gebeld of er misschien toch iets bestond als een tijdelijke ovchipkaart. Daar werd mij verteld dat ik maar moest afwachten of ik deze kreeg (maar hij bestaat dus wel). Vandaag kreeg ik een mailtje van klantenservice SOVC, waarin mij wordt verteld dat ik een tijdelijke ovchipkaart krijg toegestuurd!
OVLOKET HELPT!
Hallo allemaal!!
Vandaag is mijn studenten ov chipkaart gebroken.. Kreeg van de conducteur gewoon een boete.. Hij kon namelijk niet zien of ik ween of weekend abbo heb… ]
Maar om to the point te komen.. Wat raden jullie mij aan om als eerste te doen.. Gewoon naar het loket gaan.. of nu een nieuwe aan vragen????
Ik hoop ene reactie te ontvangen!!
Groeten,
Hanane
@Hanane: je hebt sowieso een nieuwe ov-chip nodig, dus die zou ik aanvragen. Via het ov-loket kan je dan kijken of je nog een tijdelijke chip kan aanvragen.
Hey stephan.. thanx. maar hoe moet ik dat via de site doen dan? Moet ik em als gestolen opgeven??
@Hanane: een beetje lezen kan geen kwaad 😉 Zie stap 7 in mijn blog hierboven: je kunt een nieuwe kaart hier aanvragen.
Haha, ja klopt, maar is veel tekst joh. Maar heb al een nieuwe aangevraagd en heb al een formulier uitgeprint om mijn oude kaart te beeindigen. Morgen ff langs het gvb loket voor een tijdelijke pas. Ik hoop echt dat ik em kan krijgen, anders komt het me echt duur te staan…
Eerder heb ik met de studenten info lijn, de normale info lijn, en een NS medewerker gesproken over het feit dat mijn OV-Chipkaart een defect vertoont. Ik heb toen geen duidelijk advies gekregen hoe te handelen. De kaart kan in veel gevallen moeilijk worden uitgelezen en ik was bang dat de kaart op een gegeven moment helemaal niet meer uit te lezen zou zijn.
Het enige advies dat ik heb kunnen krijgen was de kaart annuleren en een nieuwe aanvragen, mocht het probleem zich voor blijven doen. Nu ben ik student aan de Universiteit Leiden, en een maand zonder Chip-kaart zou me minimaal zo'n €500,- aan reiskosten opleveren.
Gezien ik toch recht heb op gratis reizen vind ik dit geen goede optie. Ik zou het netjes vinden als ik een vervangende kaart zou kunnen krijgen. Dit lijkt me niet meer dan redelijk, gezien ik normaal al kosteloos mag reizen.
Ik heb nu meerdere malen gebeld met de hulplijnen, waar ik keer op keer te horen krijg dat het feit dat mijn pas het niet doet aan mezelf te wijten is, gezien ik mijn reisproduct nooit heb opgehaald. Dit is onzin, gezien ik het op zowel Leiden Centraal als Roosendaal heb laten controleren door een Medewerker van de NS-balie, die allemaal bevestigen dat mijn kaart zeer moeilijk tot niet is uit te lezen, maar dat ik wel degelijk een geactiveerd studenten reis product op de kaart heb staan.
Mijn kaart is inmiddels niet meer dan een waardeloos stukje plastic. Omdat de kaart opnieuw dienst weigerde, boog de conducteur in de trein de kaart en veegde hij deze hierna schoon langs zijn broek, dit als laatste mogelijkheid. Als dit niet werkte, moest hij me toch echt een boete geven voor het reizen zonder geldig vervoersbewijs. Toen ik hem geschrokken vroeg of dat geen kwaad kon, vertelde hij me dat het zo nu en dan wel eens hielp en dat ik me geen zorgen hoefde te maken. De kaarten zouden hier prima tegen moeten kunnen. Hierna leek de kaart het weer te doen! Eenmaal thuisgekomen zag ik dat er een scheur in de kaart was ontstaan! Ongeveer ter hoogte van de foto is een scheurtje te zien. Het scheurtje is bijna niet zichtbaar, en enkele millimeters lang en erg dun. Sindsdien is de kaart het steeds minder goed gaan doen, en nu doet hij zelfs helemaal niets meer. Ik kan niet meer in- of uit checken.
Zelfs het OV-Loket kan niet veel voor mij doen. Ze proberen zo goed als ze kunnen mijn klacht door te sturen, maar steeds krijg ik het zelfde mailtje toegestuurd met daarin kort gezegd: “Eerst je reisproduct ophalen want dat heb je nog niet gedaan, daarna nieuwe kaart aanvragen als hij nog steeds kapot is, kosten zijn ondertussen voor je eigen rekening, daar doen wij niets mee”.
Het formulier ter beëindiging van mijn oude kaart heb ik 11 dagen geleden aangevraagd, het is tot op heden nog niet aangekomen. Via de hulplijn van studenten OV-Chip vertelde de mevrouw me dat dit wel eens langer kon duren. “Dat gebeurt bij iedereen toch wel eens?” Ik moest niet te ongeduldig zijn. Dit nadat ik haar heb uitgelegd dat ik zo’n €30,- a €40,- aan reiskosten per DAG heb. Daarbij vertelde ze me dat, hoewel ik dit meerdere malen heb laten bevestigen door zowel NS-Conducteurs als NS-Baliemedewerkers, dat het reisproduct toch echt niet op de kaart kon staan. Bij haar in het systeem stond dat ik dat nog niet gedaan had, dus dan was dat ook zo. Misschien had ik iets verkeerd gedaan. Een tijdelijke kaart vond ze onzin, die bestonden niet.
Hoewel ik altijd vriendelijk wordt behandeld bij het OV-Loket, en ze me echt proberen te helpen moeten ook zij toegeven dat er geen pijl te trekken is op het beleid dat door de OV-Instanties gevoerd wordt. Sommige mensen krijgen meerdere malen vervangende kaarten, sommige mensen (Waaronder ik) krijgen niet meer dan een geautomatiseerd mailtje. Tot op heden ben ik niet geholpen met mijn klacht.
Ik reis nu op een Anonieme OV-Chipkaart, voor eigen kosten, en na iedere 8 transacties laat ik een uitdraai maken, zodat ik mogelijk toch nog iets aan kosten kan declareren. Ik vind dit ronduit slecht. Ik maak nu Ontzettend hoge kosten om te mogen reizen, ik heb al meerdere uren met de hulplijn gebeld, ik heb verschillende instanties geschreven en gebeld, en nog steeds krijg ik het niet voor elkaar om gewoon gebruik te kunnen maken van mijn reisrecht! Morgen bel ik nog een keer naar het OV-Loket, zodat zij op de hoogte blijven van mijn situatie. Hopelijk komt er snel verandering in dit slechte systeem!
Beste Robin,
Wat een vervelend verhaal zeg! Hier is inderdaad echt geen peil op te trekken. Ik hoop dat je ondertussen al een oplossing hebt gevonden voor dit probleem.
Vanuit alle instanties is gewoon veel vertrouwen in het systeem zo blijkt. Als dit systeem het, zoals in jouw geval, laat afweten vervolgens is er gewoon geen menselijke benadering in mijn ogen.
Succes en ik zie je reactie graag tegemoet!
Dit klinkt my ook zeer bekend in de oren!
mijn OV chipkaart heeft 8 weken geleden een klein scheurtje aan de onderkant opgelopen, terwijl deze kaart altijd in mijn portemonnee zich bevind! Ik heb alles gedaan volgens de website… helaas ben ik nu 6 weken verder sinds dat ik mijn kaart heb opgestuurd ~_~ en ik heb het nog steeds niet binnen. Heb 4x contact opgenomen met de OV klantenservice die je echt letterlijk van het kastje naar de muur stuurt! Ze vertellen me allemaal hetzelfde en ze beloven me dat mijn gemaakt OV ECHT deze week binnen moet komen… zucht
Wat moet ik doen?
Mijn ov studenten chipkaart doet het sinds een aantal weken ook niet meer. Ik heb al veel problemen gehad om een ov kaart te krijgen. En zie het echt niet meer zitten om hier weer veel tijd en geld in deze chaos te steken.
Zou het mogelijk zijn de vervoerskosten van DUO weer bij mijn basis beurs op te krijgen ipv dat nu het vervoers bedrijf deze ontvangt voor een niet werkend product? zou mogelijk moeten zijn.
Dan kan ik zelf mijn vervoer regelen en betalen.
Wat ik nu ook doe.
waar kan ik de formulier vinden :
• om mijn defecte ov-chipkaart te beëindigen ? of lees ik er nou echt overheen ..
Sorry ik las er dus echt overheen! allready got it!
@Richard: Ik hoop dat je nieuwe ov chipkaart nu binnen is. Zo niet, neem contact op met het ov loket.
@Anoniem: Ik denk niet dat het mogelijk is dat DUO extra geld bij de basisbeurs doet. Hoewel misschien een goed idee, zijn zulke activiteiten erg moeilijk te ondernemen binnen (logge) overheidsinstanties en zal er een heel nieuw systeem ontwikkeld moeten worden. Laat ze eerst maar eens dit systeem volledig werkend maken! Volgens mij is het wel mogelijk je kosten te laten vergoed: de ov chip organisatie behandelt elke aanvraag individueel. Kijk even op hun service pagina of neem anders even contact op met het ov loket.
@Anoniem: Websites maken is een kunst, net zoals goed lezen 😉
Hallo allen,
Sinds 6 mei jl. is mijn studenten ov-chipkaart defect gegaan. Er zat een scheurtje in. Ik heb inderdaad op mijn eigen kosten gereisd en dit liep nogal op., waarbij je dus ook nog vol tarief moet betalen.
Die conducteurtjes hebben ook geen begrip voor je. Keihard zijn ze. Dan kook je echt op dat moment. Op 14 mei m'n aanvraag voor een nieuwe studenten ov-chipkaart opgestuurd en vandaag bericht gekregen van de RSR (regisseur studenten reisrecht). Ze hebben medegedeeld dat ik een tijdelijke ov-chipkaart krijg opgestuurd. Deze is ongeveer vier weken geldig.
Nu is het zo dat ik m'n defecte studenten ov-chipkaart niet heb beëindigd. Welke formulier moet je nu precies nemen? "Beëindiging en restitutie persoonlijke OV-chipkaart"? Vaag allemaal. Als het nu maar goed gaat.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ongeveer een maand geleden is bij mij mn ov-studentenkaart ook ingescheurd. Na mijn eerste bezoek aan de bus dacht ik echt dat het helemaal niets meer deed. De keer erop toen ik erop bedacht was te melden aan de busschauffeur dat er een scheurtje in mijn ov-kaart zat, ging het poortje af dat ik was ingecheckt! Nu blijkt het zo te zijn als ik het scheurtje goed tegen elkaar aanhoud, dat het poortje gewoon reageerd.
Ik ben nu ongeveer een maand aan het reizen wat nu in de bus dus geen problemen oplevert, behalve dat zo nu en dan ik bij het in- en uitchecken er iets langer over doe. In de trein is dit echter niet het geval, ik ben in de tussentijd 5-maal gecontroleerd, waarvan 1-maal het apparaat van de conductrice wel mijn kaart pakte. De eerste 3 keer werd door de conducteur/-trice het reizen door de vingers gezien, vandaag kreeg ik een boete, €4.60 voor de trip 'Leiden – Delft' en €35 boete. Ik zie bij sommige reacties dat ik deze terug zou kunnen krijgen, kan iemand mij vertellen waar?
De vakantie begint voor mij bijna, dus ben ik er op bedacht om deze laatste 2 a 3 weken nog even vol te houden en vervolgens een nieuwe kaart aan te vragen, zodat het mij nauwelijks geld kost.
Na de boete van vandaag denk ik er echter toch over om deze laatste paar weken meer met de bus te reizen wat voor mij geen problemen geeft (wat echter mijn trip wel nog langer maakt, ik reken nu al 1:30 om naar school te komen), of een kaartje te kopen voor mijn treinrit wat me dan enigszins op de kosten jaagt…
Vandaag ook even langs bij het NS-loket op Leiden CS om te vragen wat er mogelijk is (een tijdelijke kaart misschien). Als ik echter eerst een week moet wachten voor ik deze krijg en ik mijn huidige half-defecte kaart moet opsturen, lijkt me dit misschien niet eens zo handig. Dan zou ik intussen alleen maar ook nog eens voor de busritten moeten betalen..
** Ik reis nu trouwens al een maand met een half-defecte kaart na een korte ervaring met DUO-telefoongesprekken en vage informatie op internet. In de vakantie mijn kaart vervangen levert in mijn ogen de minste kosten. Als ik de €35 boete van vandaag kan terug vragen, zou ik nagenoeg kosteloos anderhalve maand met een ingescheurde ov-kaart hebben kunnen reizen. Misschien een tip voor andere mensen die ook met dit probleem zitten! OVloket ga ik zeker ook nog even bezoeken!
Ik zie hierboven een reactie van Mark over een ingescheurde kaart. Ik ben zelf ook erg bang dat mijn kaart stuk zal gaan, dus ben ik heel voorzichtig.
Wat betreft terugkrijgen geld aka boete. In principe zou je het terugkrijgen als het een geval was van Ovkaart wel in bezit maar vergeten. Dan kan je het via DUO (ook wel ib-groep) terugkrijgen. Daar moet je dan ook even gaan zoeken (zoek op schadevergoeding of iets dergelijks). Dat is het enige punt waarvan ik denk dat je een vergoeding krijgt.
Heel veel succes gewenst hiermee. Ik vind het echt enorm vervelend dat wij zoveel problemen hebben, terwijl we al genoeg aan ons hoofd hebben qua studie en andere zaken.
Mijn OV Chipkaart is ook gescheurd, jeej. Het is net zoals bij Mark een scheur die je tegen elkaar kan houden bij in inchecken en uitchecken, dat doet ie het gewoon. Maar in de trein pakt dat apparaatje van de conducteur de kaart gewoon niet. Vaak vraag ik of ze hem dan in het apparaatje kunnen doen, dan zien ze mijn reisproduct vaak wel (niet altijd).
Ook met OV-lijn gebeld, kreeg hetzelfde te horen als iedereen hier. Nu bij OV loket een klacht ingediend, denk dat ik morgen ook op eigen initiatief ze maar eens opbel. Ik studeer ook bijna af, dus hopelijk krijg ik een tijdelijke Chipkaart. Is die nu 4 weken geldig of korter?
Vind het echt een vreselijk gedoe allemaal, was die gewone OV kaart er nog maar :-S
Heb precies hetzelfde probleem als Mark en Suzanne. ook een scheur in de kaart. en al bijna een maand lang. bij mij doet hij het gewoon helemaal niet meer. in de metro niet en in de trein niet(bus neem ik nooit dus dat weet ik niet)
ik reis er gewoon mee en als ik dan gecontroleerd word wordt het meestal wel door de vingers gezien. Paar keer ging het gwn goed met het apparaat. andere keren keken ze alleen of ik een kaart had en klaar. alleen 1 keer had ik bijna een boete.zat in de trein en werd gecontroleerd en de conducteur zei dat ie het niet deed en dat hij waarschijnlijk stuk was. Het is dat we net aankwamen op het station waar ik uit moest anders had hij me kaart ingenomen zei die.
Kunnen ze dat trouwens gewoon doen?
@Anoniem: de formulieren bij een gebroken ov chip zijn inderdaad niet allemaal relevant, zie ook mijn bevindingen bij stap 7 in mijn blogpost.
@Mark: terugvragen kan volgens mij via de studenten ov-chip instantie, maar elke aanvraag wordt individueel bekeken. Contact opnemen met ovloket.nl lijkt mij in ieder geval een stap die je zeker zsm moet maken!
@Francisca: inderdaad duurt het te lang voordat iemand een nieuwe kaart bij een defecte en/of gebroken ov-chipkaart. Veel ruimte voor verbetering!
@Suzanne: vervelend, vervelend, vervelend! Ik weet niet of een tijdelijke kaart geldig is voor een standaarperiode, of dat dit per geval wordt aangemaakt. In ieder geval zal ik als ik jou was inderdaad de telefoon pakken: vaak een stuk effectiever dan een mailtje. Succes!
@Anoniem: ik weet niet of ze de kaart mogen innemen. Een boete geven waarschijnlijk wel. Ook voor jou de tip zsm contact op te nemen met ovloket.nl.
Misschien nog wel een tip voor wanneer als je chipkaart niet altijd werkt bij controle door conducteur oid: ik had mijn bewijs van inschrijving van mijn studie bij + de laatste brief van DUO (dat ik een ov studentenkaart en stufi heb tot september). Twee conducteurs hebben dit geaccepteerd toen mn kaart weer eens niet werkte.
oh man, ik leef helemaal op in al deze verhalen! Die van mij is ook gescheurd en het is een regelrechte RAMP om een nieuwe aan te vragen. Je wordt van de een naar de ander gestuurd en niemand kan je echt verder helpen. Bovendien heeft ook iedereen z'n eigen verhaal en welke formulieren je allemaal moet invullen.
De toptip die ik kreeg was naar de NS-balie gaan, want daar kwam mijn "oude" ov-chipkaart vandaan aldus de servicemedewerkster van ov-chipkaart.nl. Nou, mooi niet dus, daar konden ze er kostelijk om lachen en stuurden me weer naar huis.
Vervolgens kreeg ik in volgorde thuisgestuurd:
1) Formulier aanvraag nieuwe ov-chipkaart
2) Formulier beeindigen oude ov-chipkaart
3) Formulier adreswijziging
aldus de mensen bij ov-chipkaart.nl moest ik ze gespreid wegsturen omdat hun systeem anders zou vastlopen in de gelijktijdige procedures. Dus eerst de adreswijziging de deur uit, toen de beeindiging en toen de nieuwe aanvraag.
Als mijn nieuwe ov-chipkaart er is draag ik hem bij me in zo'n doorzichtige bankpas hoes, want dit gezeur wil ik echt nooit meer!
1 voordeel is wel dat mijn 3 of 4 jaar oude pasfoto nu vervangen wordt door een recente 😀
@Bastiaan: bedankt voor het delen van je ervaring. Wat een ramp wat betreft administratie zeg, en dat in huidige IT-tijd. Werk aan de winkel voor ze!
Beste Stephan
Ik hoef voorlopig niet meer met het openbaar vervoer dus voor mij nu het ideale moment om het hele circuit te doorlopen.
Bij stap 7, huidige situatie heb je staan: "Ik heb het formulier om mijn defecte ov-chipkaart te beëindigen ontvangen en gepost met die defecte kaart", maar hoe heb je die ontvangen? Kreeg je die opgestuurd door er naar te vragen via de klantenservice per telefoon? Of is die ook ergens op een site te vinden?
Beste Mark,
Dit formulier is op deze pagina te vinden, onder het kopje 'Vraag zelf een aanvraagformulier Studenten OV-chipkaart aan als'.
Succes!
@Stephan
Is dat ook het formulier om weer op te sturen met je defecte OV-chipkaart?
Quote:
"Huidige situatie:
De huidige situatie is nu al volgt:
* Ik heb het formulier om mijn defecte ov-chipkaart te beëindigen ontvangen en gepost met die defecte kaart.
* Ik zit te wachten op het formulier om een nieuwe studentenov-chipkaart aan te vragen."
Hieruit concludeer ik toch dat je 2 formulieren hebt gehad?
Hey Mark,
Sorry, even iets te snel gelezen. Ik heb inderdaad twee formulieren gehad. In stap 6 staat dat ik het formulier voor beëindiging telefonish aangevraagd heb.
Succes!
Ik heb ook een defecte OV-chipkaart gehad en mocht dus ook zelf de kosten dragen geduurende 2 weken (ongeveer 140 euro). De nieuwe kaart ging allemaal soepel, maar toen ik de onterechte kosten wilde verhalen (dat ding had immers nog geen krasje) Kreeg ik te horen dat ik nergens recht op had omdat ze het binnen 3 weken hebben afgehandeld. Weet iemand of dit klopt, want ik geloof er niks van!
Ik zit nu ook met een gebroken ov studenten kaart.
Ik heb nu een vraag kan ik het opsturen van mijn oude kaart tegelijkertijd ook een nieuwe aanvragen. of moet ik wachten op de bevestiging dat mijn oude kaart geblokkeerd is?
Ik zou eigenlijk niet weten of je eerst de oude geblokkeerd moet zijn voordat je een nieuwe kaart aanvraagt. Het klinkt wel logisch om misbruik te voorkomen.
Ik zou sowieso eerst contact opnemem met de klantenservice aangezien je daar het formulier voor beëindiging moet aanvragen. Dan kan je meteen deze vraag ook stellen.
Succes!
is mijn ov-chipkaart nu geldig of moet ik nu betalen of geld op zetten ik ben student
ik ben 18 jaar en ga verder studeren
Hallo,
Ik weet niet of je hier nog geregeld op kijkt, maar afgelopen donderdag is mij hetzelfde overkomen. Mijn kaart is echt doormidden gebroken. Ik heb al het beëindiging formulier opgestuurd en krijg aankomende week (hoop ik) een forumulier voor de aanvraag van een nieuwe ov studentenkaart. Als ik die op heb gestuurd beloven ze mij binnen twee weken een nieuwe. Ik heb het klachtenformulier ingevuld en opgestuurd naar ovloket. Heb jij misschien nog meer tips voor mij om zo snel mogelijk (met zo weinig mogelijk kosten) een nieuwe ov kaart te krijgen? Want ik zie het niet zitten om 3 weken lang mijn eigen reiskosten te gaan betalen.
Alvast bedankt
p.s. handige tips;)
Hoi Stephan,
Mij kaart zit een deukje in en hij werkt niet meer.
Ik heb dat formulier zojuist ingevuld, met bijlage een zelfgemaakte brief over het probleem
en ov kaart bij gedaan. Wat moet ik nu doen? Gewoon afstand fietsen of iedere keer een kaartje kopen wat uiteindelijk torenhoog op gaat lopen om bij me stage/school te komen. En krijg je een nieuwe kaart voor terug waarvan geen tarief af gaat met in en uitchecken zoals het normaal
hoort bij een ov studentenkaart??
Hey,
Info is zeker erg duidelijk en bedankt voor alle informatie! Maar nog even ter verduidelijking er zijn twee verschillende soorten ov-studenten kaarten in omloop. Eentje met een OV-chipkaart met een plaatje van een wei met koeien op de achterkant en andere met een zwarte magneetstrip. Als je plaatje van een wei met koeien op de achterkant hebt dan moet je wel gewoon stap 5 doen en een vervangende kaart aanvragen.
Succes allemaal! Hoe druk kan je met iets zijn zeg pff.
Groetjes José
Hoi Ellis,
Uiteraard kijk ik altijd naar de reacties op mijn weblog. Zo te zien heb je al veel stappen ondernomen. Als je met het ov loket er niet uitkomt, zou ik als ik jou was proberen een declaratie in te dienen, zie hier. Andere tips heb ik even niet meer, ik denk dat er hierboven al het een en ander uitgelegd staat.
Succes en laat even de uitkomst weten!
Hoi ik ben je zwaar dankbaar dat je de pdf formulier voor een vervangende chipkaart hier op hebt staan!
Want wat nu het geval is dat je via de officiele site (http://www.studentenov-chipkaart.nl/aanvragen/studenten-ov-chipkaart-gestolen-of-verloren) al een paar dagen het formulier niet kan downloaden, dus geen kaart kan aanvragen. Als je de telefonische klantenservice belt zegt de medewerkster (robot van het bedrijf) dat de enige manier van aanvragen via de desbetreffende website is en dat er verder hard aan gewerkt word om de link weer te maken.
HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN OM EEN LINK NAAR EEN PDF DOWNLOAD TE MAKEN.
Op een site als deze staat het formulier wel… wat een service.. echt ongelooflijk.
Inderdaad onbegrijpelijk dat ze dit niet even goed testen. Zo te zien werkt de link nu weer wel weer gelukkig.
Beste Gijs,
Bedankt voor je reactie en informatie. Inderdaad een vreemd geval dat de informatie die in de brieven wordt besproken nergens duidelijk gecommuniceerd lijkt te zijn en niet bij alle betrokken partijen bekend is.
Succes met de declaraties, ik zie je de voortgang graag tegemoet!
Mijn kaart heeft het afgelopen week ook begeven, maar met een scheurtje aan de onderkant (de draadjes zitten nog een 5 milimeter van de buitenrand van de kaart af!). Onderhand is deze scheur nu groter geworden, mede door chauffeur/conducteur die de kaart bekeek.
Aangezien in de overeenkomst staat dat alleen onzichtbare schade wordt vergoed vrees ik dat ze over een scheur moeilijk zullen doen? Ik ben nog steeds verbaasd dat mijn pas kapot is gegaan aangezien deze direct tegen mijn pinpas aanzit, die al jaren meegaat zonder een enkel probleem.
k zit nu ookal een maand te wachten, k mijn nieuwe kaart wel gehad, maar daar staat weer geen reisproduct op (kan hem niet ophalen).
Een week geleden gebeld en het zou geregeld worden…… nog niks van gemerkt.
Beste mensen, vertrouw de informatievoorziening bij de helpdesk/website niet! Daar wordt nog steeds gezegd dat je voor alle kosten moet opdraaien. Uit ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-80511.pdf )deze brief aan minister van Bijsterveldt van september 2010 blijkt duidelijk dat de volgende afspraken zijn gemaakt:
-De student moet voor maximaal 9 dagen zelf de kosten dragen
-Indien het geval buiten de schuld van de student ligt (bijv. als de kaart onzichtbaar beschadigd is) worden de kosten volledig vergoed
-de bewijslast is soepel: studenten krijgen het voordeel van de twijfel
-Bovendien staat in deze brief ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23645-379.pdf ) die de minister in reactie hierop schreef dat dit beleid met terugwerkende kracht voor declaraties vanaf 1 januari 2010 (ja, 2010!), dus, ook als je declaratie al afgewezen is, heb je nog recht op deze nieuwe regels.
Zelf is mijn kaart een paar dagen geleden (onzichtbaar) stukgegaan. Ik heb hem net opgestuurd. Bij de helpdesk ov-chipkaart studenten zeiden ze dat het 3 weken duurt en dat ik er zelf voor moet opdraaien. Toen ik een tweede keer vertelde over bovenstaande brief wisten ze daar niks van hoewel deze al 4 maanden geleden oud is! Ook op de website staat nog steeds op verschillende plekken dat de student altijd zelf opdraait voor de kosten. Ik heb ook nog even gesproken met de man die deze brief heeft gestuurd, die was ook verbaasd hierover.
Ik ga nu treinkaartjes kopen + een anonieme ov chip, daarvan de transacties laten uitprinten (kan bij automaten) en declareren.
Declaraties zijn in te dienen via https://contact.studentenov-chipkaart.nl/Declaratie
Ik houd jullie op de hoogte! (in ieder geval op het radar forum)
Beste Ronnie,
Inderdaad lastig dat je in de tussenliggende tijd zelf je reiskosten moet betalen. Misschien dat je via het OV-loket later nog restitutie kan verkrijgen. Anders kan je nog een declaratie indienen (zie mijn reactie hierboven).
Je laatste vraag begrijp ik niet helemaal, kan je die verduidelijken?
Hoi José,
Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of in de tussentijd de procedures zijn veranderd, maar ik had ook een kaart met een plaatje van een koe en wei, en uiteindelijk moest ik dus geen vervangende kaart aanvragen (stap 5), maar de oude beëindigen en een nieuwe aanvragen.
Nogmaals, geen idee of het nu anders is, ik wilde met deze blog alleen laten zien hoeveel tijd je met zoiets bezig bent en dat er tegenstrijdige informatie wordt gegeven.
Hallo,
Heb net gebeld met de klantenservice van de ovchipkaart site(0900-0980). Zij vertelde mij dat ik wel degelijk het formulier "aanvraag vervangende kaart" moet opsturen. Ze heeft mijn gegevens gecontroleerd in de database en na mijn vraag of ik niet eerst deze kaart moet beëindigen kon zij mij zonder twijfel vertellen dat dit de oude procedure was die niet meer geldt voor mijn kaart. Ik kan dus gewoon het formulier downloaden.Ik mag wel een plakbandje gebruiken om de kaart mee op het papiertje te plakken. Binnen 2 weken zou ik een nieuwe kaart moeten hebben.. Ik wacht af..
Beste Jurre,
Bedankt voor het delen van deze informatie. Mijn ervaringen dateren natuurlijk al van begin 2010, dus het verbaast mij niets dat er al andere procedures gelden.
Aangezien er nogal wat tegenstrijdige informatie gedeeld is het afgelopen jaar, hoop ik dat mevrouw van de klantenservice het bij het juiste eind heeft (je gaat toch twijfelen door alle verhalen..).
Succes met de aanvraag, hopelijk is je nieuwe kaart er zsm!
Dankzij deze handleiding had mijn dochter binnen 2 weken een nieuwe OV!
Leuk om te horen dat een overzicht van mijn verbazingen gelijk als een mooie handleiding kan dienen!
Hey even een reactie van een buschauffeur. geef door dat de kaart verloren of gestolen is. je krijgt dan binnen 8 werkdagen een nieuwe kaart en het oude saldo wordt teruggestuurd.
succes
De Chipbuddy is het perfecte OV Chipkaart Hoesje. De prijs is redelijk, zeker de moeite waard om een kijkje te nemen op de site
Ik raad de chipbuddy zeker aan aangezien zij degene zijn die Kwaliteits OV-Chipkaart houders leveren.
De Chipbuddy OV-hoes heeft een strak design, is zeer sterk, en is er in verschillende kleuren.
Ik zeg neem snel een kijkje op hun website!
Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen dat buschauffeurs ook hun kennis hier willen delen! 🙂
Het is dat het hoesje misschien voor sommigen een oplossing kan zijn, maar anders had ik deze reactie verwijderd. Pure reclame in mijn ogen: kijken op 'hun' website, is toch gewoon 'jullie' website?
Bescherm & pimp je ovchipkaart nu met de ovchipkaart sticker . Bespaard iedereen een hoop ellende van gebroken en gescheurde kaarten. En de tijd en geld die je er tijdelijk in moeten steken voordat je een nieuwe pas ontvangt. Bij Trans link systems is het op dit moment alleen nemen maar niemand tegemoet komen. Eigenlijk ben ik van mening dat ze iedere persoonlijke en studenten ovchipkaart een gratis anonieme pas erbij moeten geven voor het geval als je kaart kapot gaat.
Beste C Cetin,
Ik begrijp je vraag niet echt: zou je deze wat uitgebreider willen stellen zodat ik je kan helpen?
En ik begon al aan mezelf te twijfelen met die gescheurde kaart! Eerst leek hij 'gewoon' defect, later bleek er een groeiend scheurtje in te zitten. Uiteraard mag ik nu een paar weken lang mijn reizen naar en van school zelf betalen, plus de kosten voor een nieuwe kaart…
Ook mijn ov-chipkaart is 3 weken geleden 'gescheurd' en dus defect geraakt. Heb gelijk dezelfde dag met de klantenservice gebeld en het formulier 'Aanvraag vervangende kaart' met m'n defecte kaart op de bus gedaan. Vorige week heb ik een mailtje gestuurd om te vragen wanneer ik mijn nieuwe kaart ongeveer kan verwachten, aangezien dit 'maar' 2 weken in beslag zou nemen. Ik kreeg toen een mailtje terug waarin stond dat mijn aanvraag nog niet in het systeem geregistreerd stond. Op mijn volgende mailtje waarin ik vroeg of mijn aanvraag dan uberhaupt wel was aangekomen, kreeg ik als antwoord dat ze dat helaas niet konden nagaan.. Tevens kon het door de drukte langer duren voordat ik de kaart ontving, hier kon op dit moment wel 3-4 weken overheen gaan. Kom op zeg! Hoe kan het in hemelsnaam 2 weken duren voordat zo'n aanvraag in het systeem is verwerkt? Gelukkig is het nu kerstvakantie waardoor ik deze 2 weken in ieder geval geen kosten hoef te maken. Toch ben ik al zo'n 120 euro kwijt van de voorgaande weken en waarschijnlijk zal ik na de vakantie ook nog behoorlijk veel moeten betalen, als het daadwerkelijk nog zo lang gaat duren.. Pff. Vorige week vrijdag ook maar eens contact opgenomen met het OV-loket, maar daar nog geen reactie op helaas. Ik zal wel afwachten..
Hartstikke bedankt ! Ik heb nu precies hetzelfde probleem en het word me nu allemaal veel duidelijker !
Jammer te horen dat er bijna twee jaar na de publicatie van deze blogpost nog weinig verandering is te merken wat betreft snelheid Yasmin. Hopelijk volgt snel een oplossing voor je.
Vind het nog steeds een heel gedoe.
Moet dus eerst een persoonlijke ov chipkaart aanvragen. ( ben ik blij dat ik maar twee dagen naar school moet )
En dan moet ik hem nog koppelen en wachten tot mijn reis product er op staat.
Pfff ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Moet ik nu trouwens nog mijn studenten ov beëindigen?
Want die is kapot en heb een nieuwe aangevraagd.
Mijn ov chipkaart is gebarsten, maar doet het nog wel. Ik dacht slim te zijn en een vervanging aan te vragen, voordat ik hem straks niet meer kan gebruiken. Er zijn namelijk meerdere pasjes kapot gegaan in mijn portemonnee en mijn pinpas en mijn schoolpas (met chip) kan ik vast aanvragen. Als ik ze dan binnen heb, dan wordt die andere buiten werking gesteld, of moet ik hem binnen een week inleveren. Bij mijn ov echter, zegt de mevrouw aan de telefoon dat ik mijn pas direct moet opsturen om hem te kunnen vervangen. Dus ik leg de situatie nog eens uit en geef aan dat het heel wat irritaties zou schelen als ik mijn oude ov gewoon in zou kunnen leveren als ik mijn nieuwe kaart heb. Dit was volgens de mevrouw aan de telefoon volstrekt onmogelijk. Ze kon alleen niet vertellen waarom het onmogelijk is. Dus nu kan ik net zo goed wachten tot ie echt kapot is, of hopen dat ie het tot een vakantie volhoud. Ze heeft me wel beloofd dat als ik hem opstuur, dat ik dan binnen twee weken een nieuwe heb. Als ze dit waar kunnen maken is het wel weer een flinke verbetering ten opzichte van de verhalen hierboven.
allemaal heel herkenbaar. De ov van mijn zoon was gescheurd. We hebben alle stappen die je noemt ondernomen en na 5 weken kregen we een nieuwe kaart. Deze heeft 2 dagen gewerkt en daarna was hij ook defect. Voor de 2e keer een nieuwe kaart aangevraagd. ondertussen betaalt hij zich blauw aan de treinkosten. Alle treinkaartjes hebben we aangetekend met bijbehorend formulier opgestuurd. Je voelt je zo machteloos.
ja ze zeggen 2 weken ik wacht nu al 3 weken en niks gekregen en als je belt met de klantenservice over hoe lang het nog gaat duren wordt je er uit ge gooit.
Ik ben het volledig eens met bovenstaand verhaal. Als jij het niet had gepost in een blog, had ik het wel gedaan. Wat een ongelooflijk slechte service is dat zeg!
Ikzelf ben nu meer dan 2 weken verder en toen ik vanavond belde naar hun betaalde servicelijn, kreeg ik te horen dat het nog wel een week extra zou gaan duren.En de kosten? Allemaal voor eigen rekening.
Ik heb de afgelopen 2 weken braaf betaald voor bus, trein en metro, maar dit is echt de druppel. Vanaf nu betaal ik alleen voor de metro, wat noodzakelijk is (helaas).
ik heb een vraag he ,. zo een vervangende ov. mijn ov chip kaart is defect terwijl je niks ziet aan de buiten kant en ik deze kaart 5 a 6 maanden in mijn bezit ben,. heb geen andere persoonlijke ov kaart,. ik moet dagelijks met de metro,.trein,bus rond amsterdam kan t gvb loket dan als nog iets voor mij betekenen voor een tijdelijke kaart ??
Ook ik zit inmiddels opgescheept met een kapotte kaart (scheur van +/- 1 cm). Inchecken, uitchecken, saldo aflezen; niets werkt meer. Qbuzz-servicepunt en NS-balie brachten me niet verder. Vanwege mijn diepgewortelde wantrouwen jegens alles dat met de chipkaart te maken heeft, heb ik de kaart niet opgestuurd maar gewoon een nieuwe persoonlijke kaart aangevraagd. Fotootje geüpload, betaald via iDeal. Als het goed is, kan ik als ik mijn nieuwe kaart heb ontvangen een scan van mijn paspoort en (nieuwe) kaart uploaden en kan ik mijn reisproduct erop zetten. Dit schijnt sneller te gaan dan de procedure voor een vervangende kaart en het risico op vertraging en andere ellende is lager, me dunkt. Ik ben benieuwd of deze oplossing, die ik al vaker op interweb ben tegengekomen, ook echt werkt.
Weet iemand trouwens of je gewoon je studentenreisproduct van je oude, kapotte kaart kan (laten) overzetten op je nieuwe persoonlijke kaart?
Je kunt vanaf 23 februari 2012 in ieder geval voorlopig gratis reizen als je een kopie hebt van je chipkaart en een uitdraai van je abonnementsgegevens + Identiteitskaart.
http://www.ovloket.nl/openIMSDocument.php?docid=95
Hopelijk scheelt dat de (enorme) extra kosten die je maakt bij een kapotte kaart.
Maar geldt deze tijdelijke oplossing ook voor studenten waarvan hun studenten OV chipkaart defect is?
Bij ARRIVA, SYNTUS, CONNEXXION, VEOLIA, QBUZZ staat er:
Maak een uitdraai via uw OV-chipkaart account, waarop de gegevens van uw
abonnement of ander product staan: >> ingangsdatum, sterwaarde, centrumzone, OV-
chipkaartnummer. >> deze gegevens staan bijvoorbeeld niet op mijn online OV chipkaart account. Er staat ook geen informatie over mijn STUDENTEN REISPRODUCT bij. b l a n c oBij de NS staat er:
Indien u een afgekocht reisrecht hebt (bijv. trajectkaart, NS jaarkaart) kunt u
gemaakte kosten direct bij NS declareren. Dus wat betekent dit voor studenten met een studenten OVchipkaart dan?
Op de site van de ov-chipkaart kun je (als je kaart geregistreerd is daar) inloggen op je account, je kaart selecteren en vervolgens kijken welke producten erop staan. Er staat dan iets in de trant van Student Vrij Reizen Week, Student Korting Weekend. Die pagina moet je uitprinten.
Het klopt dat de regeling niet expliciet bij NS geld, maar daar laten ze het ook toe. Ik reis inmiddels twee weken met deze oplossing en hoef alleen te betalen bij RET en GVU. Daar maak ik verder heel zelden gebruik van dus dat vormt geen probleem.
Mijn kaart is ook een studenten ov chipkaart, dus als je vooral met NS reist moet je die pagina plus een kopie van chipkaart en je id-kaart meenemen en kan je reizen zonder telkens een kaartje te hoeven kopen.
Ik koop al een week lang kaartjes voor de trein omdat op de site toch echt duidelijk staat dat je bij de NS met deze papieren niet mag reizen… Handig om te weten dat het bij de NS dus wel mag, bespaart weer moeite met declareren van de kosten.Klopte het nou dat je met het kopie van je gegevens, kopie van OV-chipkaart en je ID bij een GVB loket een tijdelijk vervoersbewijs kon krijgen voor de metro in A'dam?Ik ben namelijk deze week naar een GVB-loket gegaan met deze gegevens en de uitleg dat mijn Chipkaart kapot is, maar ze wilden me geen tijdelijk vervoersbewijs geven. Ik moest eerst via DUO aanvragen of ik daar recht op had. En meer informatie konden ze me niet geven… Dus waar ik bij DUO kan regelen dat ik er recht op heb..?
Na 2 weken heb je sowieso recht op vergoeding. Lees de website (en die van het OV-loket) daar goed over door.
Bij mij staat wel degelijk dat ik een Studenten reisproduct heb. Wellicht even belletje voeren met het loket?
Super balen dat ik dit niet maandag heb gezien. Sinds vrijdag heb ik een scheurtje in mijn ov en zaterdag deed hij t nog, maar maandag niet meer. Heb meteen een formulier bij de balie gehaald voor een vervangende ov, en constant treinkaartjes dus gekocht terwijl ik nu zie dat ik net zo goed een kopie had moeten printen voor de trein… Ik hoop dat een vervangende kaart nu wel wat sneller geregeld wordt.
Stuur je weigerende OV-kaart niet op als die verder onbeschadigd is! De dienst die de kaart 'beoordeelt' maakt je kaart kapot en vervolgens kun je fluiten naar je schadevergoeding. Ze zeggen dat je er onzorgvuldig mee omgesprongen bent.
Het wordt tijd dat er een onafhankelijke partij naar de misstanden bij deze club gaat kijken.