Hieronder staan de publicaties weergegeven van mijn onderzoeken die ik heb uitgevoerd
tijdens de masters Information & Knowledge Management (Vrije Universiteit Amsterdam) en Business Studies (Universiteit van Amsterdam).
Social influences within virtual consumer communities:
A social capital perspective (2010)
Dit afstudeeronderzoek gaat in op de rol die online consumer communities spelen in de beïnvloeding van product opinies. Welke sociale invloeden spelen een rol binnen online consumer communities, in welke mate beïnvloeden ze opinies over producten, en op wat voor manier kan het sociaal kapitaal van de community het ontstaan en acceptatie van deze beïnvloedingsprocessen verklaren?
Door gebruik te maken van wetenschappelijke theorieën omtrent sociale psychologie, sociologie en (online) marketing, is meer inzicht verkregen in deze word-of-mouth processen. Met dit onderzoek heb ik mijn masteropleiding ‘Information & Knowledge Management’ met een 9 afgerond. Het doel is een wetenschappelijke publicatie te verkrijgen.
Op Frankwatching heb ik een uitgebreide serie geschreven over dit onderzoek.
Lees meer >>
Download de thesis ‘Social influences within virtual consumer communities’. (English)
Social network influences on technology acceptance:
A matter of tie strength, centrality and density (2010)
Algemeen wordt aangenomen dat mensen hun vertrouwen, meningen en gedrag beïnvloedt kunnen worden door hun sociale netwerk. Een analyse van dat netwerk kan daarom meer inzicht geven in de sociale invloeden op technologie adoptie op individueel niveau. Dit onderzoek stelt drie sociale netwerk karakteristieken voor (kracht van de connecties, netwerk dichtheid en netwerk centraliteit) en kijkt naar hun rol binnen sociale beïnvloedingsprocessen.
Dit artikel heb ik samen met studiegenoten geschreven en gepresenteerd op het 23e Bled eConference in Slovenië. Aangezien zulke publicaties weinig door studenten worden gehaald ben ik daar best trots op!
Lees meer >>
Download het artikel ‘Social network influences on technology acceptance’. (English)
Trustworthiness within social networking sites:
A study on the intersection of HCI and sociology (2009)
Mijn eerste master thesis richtte zich op vertrouwenswaardigheid percepties binnen sociale netwerk sites en de processen die spelen bij zulke evaluaties. Door een kwalitatief onderzoek te doen onder gebruikers van Hyves, LinkedIn en IBM’s Beehive zijn deze percepties en de effecten van informatie als ‘cues’ voor vertrouwen geanalyseerd.
Deze scriptie is uiteindelijk met een 9 beoordeeld, wat dus voor een mooie afsluiting van mijn eerste master Business Studies zorgde! Leuk feitje is dat het ook drie wetenschappelijke referenties heeft gekregen.
Lees meer >>
Download de thesis ‘Trustworthiness within social networking sites’. (English)
Recruitment and social media:
First insight in using social media for recruitment purposes (2008)
Recruitment activiteiten en employer branding transformeren door de opkomst van de scoiale media. Deze media bieden veel nieuwe mogelijkheden, maar kunnen ook de zo zorgvuldig opgebouwde reputaties teniet doen. Het doel van dit rapport is om een algemeen overzicht te geven van de essentie van sociale media en hoe het ingezet kan worden voor recruitment doeleinden.
Dit rapport heb ik geschreven tijdens een stage binnen IBM Nederland’s recruitment afdeling, waar de uitkomsten van dit rapport toegepast zijn op hun specifieke situatie.
Lees meer >>
Download het rapport ‘Recruitment and social media’. (English)
Pagina delen: