Afgelopen vrijdag en zaterdag vond de Nationale Carrièrebeurs plaats in de Amsterdam Rai. Aangezien ik bijna mijn tweede master op zak heb en in de orientatie- en zelfreflectie fase zit, leek het mij ook wel interessant om langs te gaan. Je weet maar nooit immers. Vooraf kon ik lezen dat er 16.000 of misschien wel 50.000 bezoekers zouden zijn, tegenover ongeveer 200 bedrijven.
Een goede voorbereiding was dus noodzakelijk om goed voor de dag te komen en ook zelf met nuttige informatie terug te komen. Daarom was ik zaterdagochtend als een van de eerste binnen en had ik de ruimte en tijd om mij te oriënteren. Na mijn stage in 2008 bij IBM recruitment ben ik ook altijd weer benieuwd naar organisaties hun arbeidsmarktcommunicatie, en voornamelijk hun inzet van sociale media.
Tijdens en na de carrierebeurs had ik gelijk wat inspiratie voor deze blog, door sociale media toepassingen van TNT en KMPG in hun arbeidsmarktcommunicatie.
TNT en social media
Het eerste wat mij opviel bij de stand van TNT was de herkenning van hun try now dienst, alleen was het nu ‘info now’ genoemd. Naast het logo stond het volgende vermeld:
Volg carrièremogelijkheden
binnen TNT via social media!
sms JOB [spatie]
e-mailadres naar 7171
Ik kon dit niet helemaal plaatsen en ging aan mijzelf twijfelen of het ik concept begreep: wat zou ik nu precies ontvangen als ik zou smsen? En staat dit niet haaks op wat sociale media nu echt kan betekenen voor employer branding, namelijk afstappen van de push-communicatie en in gesprek gaan met je potentiële kandidaten?
Was het niet handiger om gewoon een duidelijke website te communiceren waarop alle sociale media links naar TNT verenigd zijn? Het was jammer genoeg rond die tijd al weer zo druk dat ik de precieze werking er van niet kon vragen aan een van de recruiters. Een speurtochtje op internet leverde wat meer informatie op, maar ook wat punten die voor verbetering vatbaar zijn voor TNT.
Eerst maar eens de werken bij website van TNT zoeken. Aangezien op de beurs niet duidelijk was naar welke website ik moest gaan, voer ik in Google de zoekterm ‘werken bij TNT’ in. De eerste hit is gelijk de website www.werkenbijtnt.nl. De description van de website kan alleen nog wel wat beter, aangezien deze ‘TNT Post; voor thuis. Alles voor uw dagelijkse post.’ aangeeft. Dit lijkt mij niet helemaal een relevante omschrijving, maar ik klik door om de website te bekijken.
Op deze website zie ik nergens het ‘info now’ logo of andere links naar sociale media. Omdat de website ingedeeld is voor 3 verschillende doelgroepen, denk ik dan maar dat op de ‘Graduates’ pagina wat meer informatie staat. Helaas, ook hier geen integratie van sociale media presences te vinden. Ik begin ondertussen een beetje te twijfelen of TNT deze dan wel echt heeft, of dat de slogan op de carrièrebeurs er is om toch maar te laten zien dat TNT dit ook gebruikt.
Aan de andere kant maakte mij dit ook weer wat nieuwsgieriger, dus ik besluit een Twitter zoekactie op te starten, waarbij ik al snel TNT’s recruitment twitter account tegenkom. Ook hier wordt TNT’s werkenbij-website weergegeven, en geen andere sociale media referenties. Na het doorlezen van wat tweets kom ik dan toch op een andere website: TNT’s wordpress blog. Hier wordt ook gelijk duidelijk wat er met het ’try now’ principe bedoelt wordt. Het geeft ook gelijk een overzicht van waar TNT nog meer aanwezig is (Facebook, Linkedin, Hyves en Twitter). De website is nog maar net in de lucht, maar het lijkt mij een leuk initiatief met posts die relevant kunnen zijn voor starters, een introductie van alle recruiters en korte vodcasts. Wel zou ik zo snel mogelijk al deze sociale media inzet integreren in de corporate website, zodat gelijk een stuk duidelijker is waar de potentiele kandidaat met TNT een online conversatie aan kan gaan. Misschien kan het wat inspiratie opdoen bij het volgende bedrijf.
KPMG en sociale media
De stand van KPMG op de carrièrebeurs was klein, maar er sprong toch duidelijk iets uit in hun communicatie: hun online platform ‘Gááán!’. Ik kende het al en vind dit ’talent- en ambitieplatform’ erg aansprekend voor starters. Het is een frisse website waarop veel informatie te vinden is over KPMG, heeft een ´persoonlijke smoel´ door tweets en blogs van jonge KPMG´ers te integreren, een duidelijke agenda met events voor starters, en op elke pagina duidelijke links naar waar KPMG nog meer online te vinden is. Waarschijnlijk zijn er nog wel dingen te optimaliseren, maar het spreekt mij erg aan als toekomstige starter. Het echt in contact komen en een conversatie aangaan met kandidaten heb ik niet bekeken.
Evaluaties Carrièrebeurs op Twitter
Het is altijd even leuk om te kijken wat andere bezoekers nu van de carrièrebeurs vonden door Twitter af te speuren. Mijn (niet academisch verantwoorde) steekproef leert mij dat de mensen die als standhouder op de beurs stonden voornamelijk positieve signalen uitten op Twitter, terwijl bezoekende potentiele kandidaten niet altijd even zo positief zijn: vooral het gebrek aan echt inhoudelijke kennis ontbreekt wel eens bij de recruiters zo meldden sommigen. Een greep uit de tweets:
_Pim_ Exit #carrierebeurs. Recruiters know shit. “Kijk maar op de website”.
WietsmaJ Idd een groot suc6 #carrierebeurs in de rai. Eindelijk weer eens meer bezoekers dan standhouders.. foto actie was een succes!
lfjvos Exit #carrierebeurs, veels te druk en te weinig inhoud (‘kijk maar op de website’). Nu maar aan het bier met @Jelle86 en #tim
phirev Gemengde gevoelens over #carrierebeurs. Workshops waren op een enkele na, wel weer interessant. Stof tot nadenken
arjende Vandaag #carrierebeurs #amsterdam wat een regelrecht#drama was dat…
vermorken De VVD stand op de #carrierebeurs. Veel leuke en enthousiaste reacties! https://tweetphoto.com/14240135
matinez Fijne gesprekken gehad op de #carrierebeursOngetwijfeld een hele mooie shortlist geworden. Volgende fase: wat word mijn scriptie vraagstuk.
Deze blog schreef ik eerder voor arbeidsmarkt.blogo.nl.
Pagina delen:



TNT heeft een leuke en duidelijke reactie gegeven op mijn bevindingen, zie de reactie op arbeidsmarkt.blogo.nl.