Al eerder schreef ik dat het de kleine aspecten van klantcontact zijn waaruit vaak blijkt of een organisatie écht vanuit klantperspectief denkt. Elk klantcontact zou je moeten zien als een mogelijkheid om je visitekaartje af te geven bij (potentiele) klanten.
Hetzelfde geldt voor online content!
Laat ‘standaard teksten’ niet door je webbouwer schrijven, maar doe het zelf.
Iedere vorm van online content is je visitekaartje
Of je nu een blog, een webshop of een statische website hebt: in de website zitten de nodige standaard interacties met je bezoekers ingebouwd. Denk aan:
- Bevestigingsteksten (na een bestelling in een webshop);
- Foutmeldingen (als javascript niet goed werkt bijvoorbeeld);
- Helpteksten (bij het niet volledig invullen van een online formulier).
Vanuit mijn ervaringen blijkt dat de meeste webbouwers veel aandacht besteden aan design en usability, maar deze content vaak vergeten te optimaliseren.
Dit terwijl je eigenlijk net zoveel tijd en aandacht in deze content moet steken als bijvoorbeeld de bestelprocedure: je wilt immers tijdens elke interactie dezelfde beleving bieden!
Standaard ‘maak een account aan’ teksten
Een mooi voorbeeld zijn de standaardteksten van de webshop software Magento.
Superfood.nl maakt gebruik van de standaard tekst bij het aanmaken van een account:

Toch zijn er duizenden Nederlandse (!!!) sites die deze teksten zo laten staan:

Hoe het anders kan
Zulke teksten kunnen vaak al heel eenvoudig geoptimaliseerd worden.
Kijk bijvoorbeeld naar onderstaand voorbeeld van Flinders: door alleen al de voordelen als een opsomming neer te zetten, springen ze er veel beter uit voor de bezoeker!

Heb jij alle teksten al geoptimaliseerd?
Ben je bezig met een nieuwe website/webshop, of wil je je website onder handen (laten) nemen? Verzamel (of vraag aan de web bouwer) alle standaard teksten en optimaliseer die. Op die manier is alle online content je visitekaartje en bied je een uniforme klantbeleving!
Geschreven door Stephan ten Kate.
Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of per e-mail.




Ik vind de teksten van het programma MailChimp zo grappig. Dat viel me echt op.
Maar het is wel echt iets om zeker bij stil te staan; ik ga daar ook eens even goed over nadenken!!
Mailchimp is inderdaad een goed voorbeeld hoe ze consistent hun humor gebruiken in teksten!
Een mooi voorbeeld:
MailChimp legt de lat hoog na versturen e-mail campagne: "A fine piece of work. You totally deserve a raise. "
Zie http://www.mobypicture.com/user/stenkate/view/12370653