Op donderdag 5 februari heb ik het Amsterdam Marketing Event (AME) 2009 bijgewoond, dat plaats vond in de Aristo Accomodaties. Daarin stond het volgende thema centraal: “Marketing 2.0: how interaction changes marketing”. De dag werd geleid en aan elkaar gepraat door dagvoorzitter Richard van Hooijdonk (marketing 2.0 consultant en oprichter van Marketing Monday).
Hij gaf aan het begin een introductie van wat marketing 2.0 inhoudt, welke rol consumenten hierin hebben en hoe bedrijven dit kunnen toepassen om consumenten aan zich te binden in een tijd waarin consumenten meer macht en eisen hebben. Ik vond het een leuke en aansprekende presentatie, met misschien iets teveel slides. In ieder geval leefde de presentatie wel door het enthousiasme en gebruik van aansprekende filmpjes.
In de toekomst is het de bedoeling dat het thema nog meer tot leven zal komen, door de opzet van Marketing Inspiratie, waarvoor alle aanwezige studenten uitgenodigd waren om deel aan te nemen. Door inbreng en uitbreiding van dit netwerk wilde Richard van Hooijdonk het binnen een jaar tot een aanzienlijk marketing platform laten groeien. Ik was er in ieder geval erg enthousiast over en de toekomst zal uitwijzen of het doel bereikt is (in september 2009 nog niet: zie update onderaan).
Daarop volgden presentaties van Hi en TNT. De marketing directeur van Hi, Eris Jan Doorenbosch, legde uit hoe zij een binding met hun doelgroep krijgen. Door goed te luisteren introduceren zij technologie die waarde toevoegt aan de gehele bel beleving van Hi. Ik ben zelf geen klant van Hi, maar vind hun strategie en denkwijze wel goed doordacht, waardoor ook een eigen netwerk wordt gecreëerd: de Hi society.
Na een wat aarzelend begin van de powerpoint, nam TNT recruiter Maarten Reuser het woord. Hier merkte je gelijk dat 1) het niet verstandig is om een recruiter over een marketing verhaal te laten vertellen, en 2) dat de consumenten afdeling van TNT (dat slechts een klein aandeel heeft in de gehele omzet) nog lang niet zo ver is om innovatieve marketing concepten efficiënt toe te passen. Het kwam op mij meer over dat ze soms het wiel opnieuw wilde uitvinden of een online portal opstarten om het opstarten, zonder een link met een duidelijk overkoepelende strategie.
Na deze presentaties volgde de lunch, waarna het middagprogramma uit workshops bestond. Ik was ingedeeld in de Hi workshop. Ik vind deze workshops altijd wel interessant aangezien je nog iets meer van de denkwijze van het bedrijf komt te weten, maar tegelijkertijd blijft het erg oppervlakkig. Mijn groepje van 4 kreeg de opdracht om een door Hi ontwikkeld model toe te passen op de bestaande doelgroep zodat on- en offline bel- en netwerkactiviteiten nog beter op elkaar afgestemd werden. Het idee moest vervolgens in 5 minuten gepresenteerd worden. Ons idee werd uiteindelijk niet als beste idee beoordeeld, maar ik heb uiteindelijk wel een leuke middag gehad.
Marketing Inspiratie update september 2009:
Ik heb tot op heden nog weinig vernomen van Richard van Hooijdonk omtrent het Marketing Inspiratie platform. Een eerste Meetup brainstormsessie is er, alleen wordt er niet gereageerd op verzoeken. Daarnaast is er geen reactie via Twitter en geeft de website van de organisatie van het AME ook weinig hoop. Erg jammer gezien het feit dat marketing 2.0 juist ook openheid en integriteit predikt…
Marketing Inspiratie update februari 2010:
Geen nieuws is goed nieuws geeft het gezegde aan, maar in dit geval betekent het concreet dat er nog steeds geen platform opgezet is…