De kracht van realtime bloggen en Twitter

Anticipeer op wat er nu speelt en reageer (bijna) realtime:
dat is David Meerman Scott’s advies om online kansen te pakken en mogelijkheden te zien. De afgelopen week heb ik deze visie twee keer vertaald naar mijn eigen situatie, en dat leidde gelijk tot resultaat! Lees hier twee realtime praktijkcases.

Case 1: verslag van social media summit event

Eenmaal thuis na de presentatie van David Meerman Scott tijdens IBB’s social media summit afgelopen donderdag, schreef ik een uitgebreid verslag van zijn sessie en publiceerde dit op mijn blog (met een beetje catchy titel om op te vallen ;-).

Twitter verspreiding

Om in te spelen op het realtime gevoel, deelde ik via Twitter deze blog, met de volgende gedachten:

  • Een paar aansprekende kernwoorden, in dit geval ‘realtime marketing en PR’.
  • Een verwijzing naar de spreker David Meerman Scott
  • De hashtag van het event: #socialmediasummit.
  • Een bit.ly link naar de blog post, zodat ik inzicht had in statistieken en wie de tweet deelde.
  • De vraag voor een RT als het bevalt.
  • Ruimte overgelaten voor 3 karakters, namelijk ‘RT ‘ zodat mensen de tweet konden retweeten.

Resultaat

Ik wist dat Twitter een goed kanaal is om snel nieuws te verspreiden, dus hoopte ook op een klein succesje en dat mijn tweet verspreid werd. En dat gebeurde ook, zie het resultaat:


Binnen een uur was mijn tweet door redelijk veel Twitteraars met een goed bereik verspreid, wat een piek opleverde in mijn website bezoeken (zie de piek in het midden van onderstaande grafiek). Binnen 24 uur was het artikel bijna 300 keer gelezen. Mij gaat het even niet om de absolute getallen (mijn artikelen op Frankwatching worden bijvoorbeeld veel meer gelezen), maar het geeft wel de kracht aan om in te spelen op de actualiteit.

Case 2: social media training voor gevorderden

Dit smaakte natuurlijk naar meer, en ik kon gelijk verder ‘oefenen’ naar aanleiding van de training die ik afgelopen zaterdag had gevolgd. Deze social media training voor gevorderden, viel voor mij een beetje tegen. De dag er na heb ik er een blog over geschreven, en ook hier wilde ik wat exposure verkrijgen via Twitter.

Twitter verspreiding

Ook bij het plaatsen van deze tweet heb ik over de volgende zaken nagedacht:

  • Een verwijzing naar de social media training.
  • De hashtag van het event: #sme2011.
  • Een bit.ly link naar de blog post, zodat ik inzicht had in statistieken en wie de tweet deelde.
  • Vermelding van twee sprekers op het event, zodat ze wisten dat er over hen een blog was geschreven.
  • Ruimte overgelaten voor 3 karakters, namelijk ‘RT ‘ zodat mensen de tweet konden retweeten.

Resultaat

Het eindresultaat is in de al eerder vertoonde grafiek te zien: door het delen op Twitter ontstond er weer een aardige piek in mijn website verkeer (zie de tweede piek). In korte tijd was het artikel redelijk veel gelezen: 200 keer in binnen 24 uur. Mijn tweet werd namelijk aardig opgepikt door een paar invloedrijke twitteraars:

Maar misschien wel het leukste volgde naar aanleiding van mijn artikel en interactie via Twitter: Mariana Oud was het eens met mijn kritiek op de training, en ging via Twitter de conversatie aan. Voor ik het wist was het idee voor een nieuw event ontstaan, waarbij Ronald van den Hoff (o.a. auteur van Society 3.0 en directeur van Seat2meet) aangaf te willen helpen. Op 2 juni staat de eerste brainstorm gepland om te kijken of het idee daadwerkelijk het levenslicht gaat zien, maar het geeft wel gelijk de kracht aan van online binden en verbinden: ik ken beiden nog geeneens persoonlijk! 🙂

Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Pagina delen: Facebooktwitterpinterestlinkedin