Als je denkt dat Google plus (of Google+) alleen maar een nieuw sociale netwerksite is zoals Facebook, dan heb je het mis. Uiteraard biedt het interessante functies om een sociaal netwerk op te bouwen, maar Google plus verbindt eigenlijk alle Google producten met elkaar, waardoor het ook jouw zoekresultaten beïnvloedt! Lees meer over deze ‘sociale laag’.
Google+: de sociale laag tussen alle Google producten
Uiteraard kan je Google+ zien als een nieuw Facebook. In de basis biedt het alle mogelijkheden om een sociaal netwerk op te bouwen door middel van persoonlijke profielen, het delen van berichten en foto’s, het opbouwen van kringen met mensen en hangouts (zie ook het verslag van de eerste Nederlandse presentatie van Google+ door Google zelf).
Google+ werd geïntroduceerd op 28 juni 2011 en heeft ondertussen meer dan 250 miljoen accounts. Er is alleen een stuk minder activiteit op het sociale netwerk dan je zou verwachten bij zulke cijfers.
Echter, achter de schermen is Google niet alleen bezig om Google+ te promoten als sociaal netwerk. Het rolt Google plus namelijk ook steeds meer uit als de sociale laag tussen al haar producten. Zo krijg je nu automatisch een Google+ account als je een account voor Gmail aanmaakt.
En als ik een nieuwe blog op Blogger publiceer (ook van Google), komt gelijk een scherm naar voren met een vraag of ik die blogpost ook op Google+ wil delen:
Beïnvloeding van je zoekresultaten: plus your world
Het grootste effect heeft echter de +1 knop van Google: zie het als een alternatief voor de ‘like’ knop van Facebook. Deze functionaliteit speelt nu al een steeds grotere rol op het zoeken en vinden van websites.
Wat doet die +1 knop eigenlijk?
De +1 knop heeft eigenlijk dezelfde functie als de like-knop binnen Facebook. Door een artikel of website +1 te geven, geef je als bezoeker aan dat je die pagina leuk/interessant/relevant vindt. Op je Google+ profiel worden alle website die je een +1 hebt gegeven verzameld:
Het effect van de +1 knop op zoeken: persoonlijke zoekresultaten
Die verzameling +1’s is misschien handig voor het overzicht, maar het echte effect van die +1 knop ga je pas merken als je gaat zoeken en je bent ingelogd met je Google account. Want niet alleen jij geeft websites +1, ook mensen of organisaties waar je in Google+ mee verbonden bent!
Als je vervolgens binnen Google+ gaat zoeken, dan zal je zien dat de zoekresultaten vaak een link hebben met de activiteiten binnen Google+. Bijvoorbeeld omdat jij een pagina +1 hebt gegeven, of iemand anders dat gedaan heeft met wie je binnen Google+ een connectie hebt. Of omdat een bedrijf die je op Google+ volgt een artikel heeft gedeeld. Allemaal ‘persoonlijke zoekresultaten’ dus.
Dit is onderdeel van wat begin dit jaar door Google ‘Search, Plus your world’ is genoemd. Google is zelf nog wat onduidelijk of deze +1’s ook de positie in de zoekresultaten beïnvloedt, feit is wel dat het effect heeft op hoe de zoekresultaten worden weergegeven. Een paar voorbeelden.
Bij een zoekresultaat staat of een Google+ connectie dit +1 heeft gegeven:
Weergeven van berichten van Google+ connecties die als relevant worden gezien:
Google+ profielen worden zoeksuggesties als je op een naam zoekt:
Auteurs van een online artikel worden via hun Google+ profiel weergegeven:
Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar je ziet meteen de effecten van de Google+ integratie binnen de zoekmachine. Dus ondanks dat Google plus soms als een spookstad wordt gezien, wordt het wel relevant op het gebied van SEO.
Zeker nu er ook Google+ bedrijfspagina’s bestaan en deze ook al verwerkt worden in de zoekresultaten!
Ondertussen heeft Google verklaart dat ze Google+ resultaten minder prominent willen laten weergeven, na klachten van Twitter en Facebook over oneerlijke promotie van Google’s eigen netwerk. Zo zijn de +1 knoppen uit de zoekresultaten verwijderd en vervangen voor een ‘share-knop’ (het was eerst mogelijk om direct een zoekresultaat een +1 te geven):
Zie hieronder de officiële video van de gedachte hierachter.
Geschreven door Stephan ten Kate.
Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of per e-mail. Pagina delen:
Helder, dit stuk verdient wel een G-plusje 😉
Dank! Het zijn interessante ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen…
Mooi Artikel Stephan! Ik ben benieuwd waar het heen gaat met Google Author en Google+. Wij zetten er in ieder geval fors op in.
Dank Nico!
Die inzet lijkt mij ook een prima keuze: vroeg of laat gaat Googlr Author een rol spelen!