Zolang de term social media nog steeds hype trekjes vertoont, zullen er altijd ‘experts’ en ‘goeroe’s’ bestaan. Er zijn de nodige cursussen te vinden die je (bij wijze van spreken) garanderen binnen korte tijd de gehele online wereld te veroveren.
Zo ook de curcus social media expert in 1 dag. Het blijkt inhoudelijk weinig voor te stellen, de deelnemers weten wél hoe ze online hun onvrede moeten uiten via Twitter en Youtube, en de organisatie schittert door afwezigheid: een interessante case om verder te verkennen!
Uiteraard moet je je twijfels hebben als de #sme1dag masterclass als volgt wordt omschreven:
“Je krijgt de beschikking over gratis professionele tools, zoals een webwinkel, een professioneel mailprogramma met templates, webdesign mogelijkheden. Je kunt vanaf dag één meepraten met de internet goeroes of meteen aan de slag met een eigen zaak.”
Aan de andere kant: deze training kostte normaal 549 euro, maar werd via een Groupon actie aangeboden voor 69 euro. Uiteraard mooie marketing, want welke organisatie die gelooft in zijn product geeft 87% korting? (rekening houdend met het feit dat Groupon ook nog eens bijna 50% van de 69 euro opstrijkt).
Oftewel: if it seems too good to be true… juist. Dit bleek het ook te zijn. Bekijk en luister maar eens onderstaand filmpje uit de desbetreffende training. Weinig inhoud, en het publiek laat dit op het einde ook duidelijk merken.
Echter, (onbewust?) weten de deelnemers toch in ieder geval te laten zien hoe een slechte prestatie online een staartje kan krijgen: ze uitten in realtime hun onvrede. Uiteraard schadelijk voor de reputatie van Business2Grow, die eigenlijk schittert door niet transparant op te treden – walk the talk toch?
Hieronder een overzicht van hoe de teleurstelling zich online opbouwt.
Bekijk ook eens de video onderaan, waar een deelnemer laat zien dat er mensen weglopen en dat er een hele sarcastische sfeer is ontstaan tijdens deze “super slechte workshop”.
Conclusie:
Er zijn genoeg mensen en organisaties die slim inspelen op de behoefte van mensen om duidelijke handvatten te verkrijgen om social media effectief en praktisch in te zetten (start eerst eens met je gehele organisatie strategie duidelijk te krijgen!).
Iets wat voor mij ook het startpunt was om het event ‘Social Media in de Praktijk’ op te zetten. Niet om geld te verdienen, maar om deelnemers de praktische kant te laten beleven.
Voor de duidelijkheid: ik ben op deze dag zelf niet fysiek aanwezig geweest, ik heb alleen de inhoud en vooral de reacties op afstand gevolgd.
Update: ik vond een stukje nuancering over deze case wel op zijn plaats, lees die reflectie hier.
Hieronder de video met een leeglopende zaal mensen tijdens de training.
Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of per e-mail.
SCAMS in social media trainingen. Binnenkort gelukkig een dag over social media waar ik alle vertrouwen in heb. Info volgt.
Boeiend hoor! En dan te zien dat @Foorthuis zaterdag nog opnieuw een uitnodiging twittert voor de Social Media Expert in één dag training, alsof er geen enkele kritiek geweest is. En wel zijn sites offline halen. Laf hoor.
Ja, die ontbrekende transparante houding viel mij ook al op. De sites zijn volgens mij nog gewoon online hoor: de url in het twitterprofiel mist alleen een 'w'.
Voor de rest wil ik het niet al te veel op de man spelen. Het gaat mij meer om de case en leermomenten.
Ik vind de tweet die deze Tom een avond voor het grote festijn verstuurde wel grappig. Het heeft een strekking in de richting van: "zo morgen 120 mensen inspireren".
Zo te zien heeft hij deze mensen zeker geïnspireerd. Overigens wel tegen een omzet van minstens 7200 euro.
Ben spuit 11 maar mooi voorbeeld van het soort Pipo's wat tegenwoordig denkt advies et kunnen geven over hoe social aansluit bij business doelstellingen omdat ze ook eens een tweetje hebben gestuurd (al twijfel ik zelfs daar over). Trouwens, link net nog ff door naar hun website. Niet leesbaar, allen maar bullshit bingo paarse broekenpraat en ze doen iets met steakholders (zie screenshot #nomnom).
En blijkbaar weten ze het verschil tussen een # en een @ ook nog niet. Gênant hoor dit. Misschien kunnen ze zelf op les bij 1 van hun cursisten. Trouwens, heb je nog iets van ze gehoord nav je eerste of tweede blog?
Oh, zie dat het screenshot mist van m'n laatste comment, bij deze:
Hoi Anneli,
Het is inderdaad vrij gênant ja, deze video is tekenend: http://youtu.be/1mszT7N614k
Ik heb (jammer genoeg) geen reacties gehad nee. Ik wil het ook niet op de man spelen en wil ze om die reden er ook niet op aanspreken, maar als ze dit monitoren mogen ze best reageren 🙂
Zoals ik al in mijn andere blogpost al zei, fouten maken is menselijk en een vervolg hierop kan juist een imago verbeteren.
En luisteren en een reactie geven op deze post door het betreffende bedrijf zou het imago ook weer kunnen verbeteren. Dat zou je als social media expert toch moeten weten.