Met veel tamtam en een mooi startkapitaal van 0,5 miljoen euro is afgelopen dinsdag het sociale platform Whoopaa gelanceerd. Whoopaa geeft de gebruiker de mogelijkheid om zijn privé en zakelijk sociale netwerken, connecties en conversaties te scheiden (zie hier een kleine uitleg).
Op Twitter uitte ik al eerder mijn twijfels over het concept, en nu ik zelf een account heb aangemaakt zijn die twijfels alleen maar sterker geworden. Over het concept en de achterliggende gedachten is al het nodige geschreven (zie hier en hier), dus ik zal slechts in het kort aangeven waarom ik denk dat Whoopaa niet de juiste oplossing is voor een probleem dat misschien helemaal geen probleem is.
De achterliggende Whoopaa gedachte
Mijn twijfels over het concept komen voornamelijk voort uit de achterliggende gedachte van Whoopa: dat gebruikers op dit moment een probleem hebben met het scheiden van hun persoonlijke en zakelijke communicatie. Ik deel zelf de mening dat a) deze scheiding van de online communicatie minder relevant gaat worden; en b) dat er al genoeg mogelijkheden zijn voor mensen die alsnog de drang van een strikte scheiding ervaren.
Door de opkomst van sociale media zijn er natuurlijk meer en meer mogelijkheden gekomen om in contact te komen met anderen, zowel op een persoonlijke als een zakelijke basis. Wat je tegenwoordig ziet is dat beide aspecten meer geïntegreerd raken: de verschillende identiteiten komen dichter naar elkaar toe. Dit gebeurde al eerder met offline en online identiteiten. En ik denk dat dit geen slechte ontwikkeling is: het biedt juist de ruimte om mensen meer te leren kennen en kennis uit te wisselen. Ik wil best weten wat iemand die ik ‘zakelijk’ ken te zeggen heeft over een onderwerp dat op Buitenhof wordt besproken bijvoorbeeld. Twitter is een prachtig voorbeeld van een platform waar je eigenlijk een vollediger beeld kan krijgen van mensen (wat daar praten we over: we hebben het niet over ‘persoonlijke mensen’ en ‘zakelijke mensen’). En dat geeft weer mogelijkheden om betekenisvollere relaties aan te gaan.
Daarnaast denk ik dat de huidige communities en tools genoeg mogelijkheden bieden om een scheiding te maken als men dat wilt. Ik gebruik Facebook, Hyves en Feest.je voornamelijk persoonlijk, terwijl ik Linkedin ‘zakelijk’ inzet. Binnen Twitter lopen deze werelden wat meer door elkaar, maar dit heeft mij juist veel leukere gesprekken en kennismakingen opgeleverd. Ik denk dat gebruikers zelf duidelijk hun prioriteiten en activiteiten moeten indelen, op zo’n manier dat zij vinden dat er een balans ontstaat tussen persoonlijk en zakelijk.
Whoopaa biedt niet de juiste oplossing
Verder weet ik niet of Whoopaa de juiste oplossing aandraagt voor deze balans. Om gebruik te maken van Whoopaa moet je weer een account aanmaken en is er de mogelijkheid om weer een netwerk van connecties op te zetten: iets waar niet iedere gebruiker op zit te wachten.
Bovenal biedt Whoopa niet echt een bruikbare ‘harde’ scheiding tussen de twee werelden. Het platform biedt twee dashboards: een persoonlijke en een zakelijke. Binnen deze twee dashboards kan je dan vervolgens per dashboard aangeven welke netwerken je daarbinnen geïntegreerd wilt hebben, op dit moment is dit mogelijk voor Facebook, Linkedin en Twitter. Facebook zet ik persoonlijk in, Linkedin zakelijk. Maar wat doe ik met Twitter? Die heb ik vervolgens onder beide dashboards gezet. Voor een harde scheiding zou ik dus een persoonlijke én zakelijke Twitter account moeten aanmaken. En dat wil ik dus juist níet. Ook met Facebook krijg je nog steeds problemen: voor een duidelijke scheiding zal je toch twee Facebook accounts moeten maken.
Daarnaast weet ik niet of Whoopaa met deze dienst nu erg onderscheidend is. Als ik geen nieuw sociaal netwerk binnen Whoopaa wil opzetten, blijft er niet veel over dan de timelines van mijn bestaande sociale netwerken te verdelen binnen een platform, en diensten als Hootsuite en Tweetdeck zijn daarin goed vergelijkbaar. Bijkomend voordeel is dat je bij die diensten geen apart profiel en/of netwerk hoeft op te zetten.
Wordt dit de toekomst?
Whoopaa krijgt op dit moment veel exposure, maar wel voornamelijk binnen de online/social media wereld. Ik denk dat de heavy users minder behoefte hebben aan een oplossing als Whoopaa: ze ervaren waarschijnlijk het probleem nog geeneens. Misschien dat de mainstream dit anders ziet, dat hoor ik uiteraard graag! Het kan ook zijn dat ik het helemaal mis heb (dat gun ik de oprichters graag!), de tijd zal het leren..
Hieronder nog een korte impressie van Whoopaa: