De start-ups die richting geven aan de online toekomst?

The Next Web conference doet z’n naam natuurlijk geen eer aan als ze niet een kijkje geeft in nieuwe online ontwikkelingen. De tweede dag van het event had veel aandacht voor nieuwe start-ups tijdens de The Next Web Startup Rally. Lees over en zie nieuwe tools voor content curatie, sociale netwerk analyse, semantisch zoeken, online samenwerken via MS Office, online eBook notities bespreken en meer.

Wosju: sociale netwerk analyse van al je online sociale netwerken

Wosju’s missie wordt tijdens de presentatie gelijk duidelijk gemaakt: de meest gebruikte online netwerk tool ter wereld worden. Ik typeerde deze Deense start-up al eerder als een sociale netwerk analyse tool, aangezien deze al je online sociale netwerken analyseert en samenvoegt in een dashboard.

Het gaat daarin een stap verder dan andere vergelijkbare tools (zoals Hashable), aangezien het ook het netwerkpad laat zien dat tussen jou en andere personen bestaat, gebaseerd op de waarde van de sociale connecties. Op die manier zou je bijvoorbeeld kunnen analyseren wat de beste manier is om een bepaalde investeerder te contacten.

Hitchie: online bezoekers van een offline event leren kennen

De premisse van Hitchie’s pitch is dat tijdens events en meetings mensen voornamelijk met mensen praten die ze al kennen in plaats van nieuwe interessante mensen te ontmoeten. Vanuit dit ‘probleem’ (ik weet namelijk niet of dit echt het geval is), ontstond Hitchie: een tool die mensen in staat stelt om vooraf aan een offline event eerst elkaar online te leren kennen.

De organisator van een event zet eerst de Hitch op. Vervolgens kunnen bezoekers van het event inloggen en aangeven dat ze bij het event aanwezig zijn. Tijdens de Hitch zelf kunnen bezoekers andere bezoekers leren kennen via videochat en instant messaging. Tijdens TNW2011 werd het een beetje gekscherend ‘chatroulette for business’ genoemd. Een voorbeeld van een Hitch is die van The Next Web zelf.

Silk: de opstap naar het semantische web

Silk was een van de start-ups die volgens mij indruk maakte bij het publiek. Aansluitend op Clay Shirky’s perspectief van ‘filter failure’, helpt Silk je bij het verzamelen en presenteren van online content. Stel je wilt bijvoorbeeld informatie over alle ministers uit de laatste tien kabinetten die afgestudeerd zijn op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Uiteraard is het mogelijk om deze informatie handmatig op te gaan zoeken en samen te voegen in een overzicht, maar dit kost toch redelijk wat tijd.

Silk analyseert online content en kan de gevraagde informatie snel visueel presenteren op een manier die jij wilt: eindelijk een echte opstap naar het semantische web!? Het is ook mogelijk Silk intern (besloten) te draaien, zodat gebruikers content kunnen verzamelen en bewerken, waarna het alsnog online geplaatst kan worden. Schrijf je hier in voor een invite.

oneDrum: Dropbox en Google Docs voor MS Office

oneDrum speelt slim in op de mogelijkheden van Dropbox en Google docs om samen te werken aan bestanden. Echter, de focus van oneDrum ligt op het gebruik van Microsoft Office: waarom zou je andere applicaties moeten leren om samen te werken aan bestanden? Met oneDrum blijven je bestanden gewoon op je eigen computer staan, en kun je eenvoudig deze bestanden delen en samenwerken aan een bepaald document.

Zo kun je binnen het document notities maken voor de persoon met wie je samenwerkt, en is eenvoudig bij te houden wie waar aan gewerkt heeft. Interessant product, zeker omdat er nog steeds veel gewerkt wordt met de Office suites. oneDrum richt zich nu nog op MS Office, maar via hun API kan andere software ook gebruik maken van hun dienst: “all applications will be collaborative”.

Zie onderstaande video voor een demonstratie van oneDrum:

Marvia ads: in 3 stappen een advertentie in magazine of krant

Waarom kan iedereen eenvoudig een advertentie plaatsen op Google of Facebook, terwijl dit voor printmedia niet mogelijk is? Met Marvia ads kunnen ook kleinere adverteerders in drie stappen eenvoudig advertenties in kranten en magazines plaatsen. Via hun cloud tool kunnen adverteerders snel en eenvoudig een advertentie opmaken, zonder alle technische aspecten van DTP.

De uitgever hoeft alleen een Marvia ads button op de website te installeren en vooraf ruimte in de krant of magazine te reserveren. De overige stappen vinden volledig plaats binnen de Marvia ads omgeving. Met klanten als de Telegraaf, publishr.nl en Sprout is Marvia ads al hard aan de weg aan het timmeren. De volgende stap is internationale gebruikers aantrekken.

*openmargin: de boekmarges als publieke ruimte

*openmargin’s idee ontstond naar aanleiding van het feit dat veel mensen in de marges van boeken opmerkingen plaatsen over de tekst die men leest. In ereaders is het ook mogelijk om teksten te arceren en notities te plaatsen. Openmargin gaat echter verder door lezers van ebooks met elkaar te verbinden via een sociaal netwerk waar de notities met elkaar besproken kunnen worden.

Op deze manier wordt het lezen van ebooks interactief gemaakt, en kunnen er interessante discussies ontstaan over de gelezen tekst. Op dit moment heeft *openmargin een eigen applicatie waarin epub ebooks gelezen kunnen worden. Op de lange termijn willen ze een open API aanbieden waar iedere reader gebruik van kan maken. Interessante tool voor bijvoorbeeld auteurs die in eigen beheer iets willen uitbrengen en actief met de lezers in contact willen treden!

Flockler: nieuwssamenstelling voor en door lezers

Flockler’s presentatie begint met de statement dat de huidige online nieuwsitems niet echt participatie bevorderen omdat ze veelal statisch zijn, door één auteur geschreven zijn, en veelal door één uitgever in de markt worden gezet. Flockler meent dat een focus op onderwerpen in plaats van individuele nieuwsitems nodig is om mensen meer te betrekken, en dat de samenstelling van zulke onderwerpen niet door een auteur bewerkstelligd moet worden maar door meerdere experts.

De opzet is eenvoudig: je maakt een online topic aan, nodigt enkele experts uit om content te plaatsen, en embed deze samengestelde content vervolgens op je eigen site. Het plaatsen van online content kan via het web, maar ook via iPhone, iPad en Android apps. Op deze manier stelden journalisten en lezers van de Finse krant Aamulehti relevante content over de ramp in Japan samen.

Cleeng: waardevolle content betaald aanbieden

In het kort biedt Cleeng de mogelijkheid om bepaalde items op een website te verbergen, en dit pas te laten zien na het betalen van een klein bedrag. Op deze manier kunnen website bezoekers nog wel de gehele website bekijken en dan een beslissing maken om te betalen voor de afgeschermde content, in plaats van de gehele website achter een paywall te plaatsen.

De betaalde content kan bestaan uit tekst, video en afbeeldingen en is eenvoudig te plaatsen via een plugin die de meest gangbare platformen ondersteunt. Interessant is het om bezoekers te ‘teasen’, door de eerste 2 minuten van een video te laten zien, waarna de bezoeker de gehele video kan bekijken door een klein bedrag te betalen (via Paypal, creditcard, sms, en in de toekomst misschien Facebook credits?). Zie hier een voorbeeld op de site van de New York Times.

Alle pitches van bovengenoemde start-ups tijdens The Next Web Conference 2011 zijn hier te bekijken.

Dit artikel schreef ik eerder voor Frankwatching: dat artikel is hier te vinden.

Pagina delen: Facebooktwitterpinterestlinkedin