Op dit moment heb ik net mijn stage bij de recruitmentafdeling van IBM Nederland afgerond. Voor hen inventariseerde ik welke sociale media gebruikt kunnen worden voor hun wervings- en selectie-activiteiten. Mijn afstudeeronderzoek zal een onderdeel daarvan behandelen – vertrouwen binnen online sociale netwerken.
Waar let iemand op als diegene iemands vertrouwenswaardigheid beoordeelt? En welke informatie gebruiken we op de sociale netwerk sites als indicatoren voor vertrouwen?
De inzet van nieuwe media is een erg actueel onderwerp in de huidige krappe arbeidsmarkt, waarin de macht van kandidaten veel groter is geworden en bedrijven een oprechte en eerlijke online aanwezigheid moeten hebben. Websites als hrlog, recruitmentmatters, marketingfacts en arbeidsmarkt.blogo.nl bijvoorbeeld staan er vol van.
Maar mijn echte academische afstudeeronderzoek zal slechts een onderdeel van de sociale media omvatten: de online sociale netwerken. Vertrouwen en vertrouwenswaardigheid zijn begrippen die in de sociologie en andere onderzoeksgebieden uitgebreid onderzocht zijn.
Maar hoe zit dat dan op bijvoorbeeld sociale netwerk sites als Hyves en LinkedIn? Waar let iemand op als diegene iemands vertrouwenswaardigheid beoordeelt? En welke informatie gebruiken we op de sociale netwerk sites als indicatoren voor vertrouwen? Maakt het ook uit wat voor online omgeving het is?
Kort gezegd zal ik onderzoeken hoe vertrouwenswaardigheid binnen online sociale netwerken opgemaakt wordt. Dit zal gebeuren door middel van een uitgebreid literatuuronderzoek en explorerend kwalitatief onderzoek naar gebruikers van Hyves, LinkedIn en IBM’s Beehive. De uitkomsten ervan zijn relevant voor onderzoekers binnen informatiemanagement, sociologie en psychologie (het gaat om een gebruikersonderzoek), maar uiteraard ook voor recruitmentafdelingen: hoe moet een bedrijf binnen de nieuwe media opereren om oprecht en vertrouwenswaardig over te komen?
Ik ben bijna klaar met het onderzoek, en verwacht daarom binnen korte termijn de resultaten weer te kunnen geven.
Update: het onderzoek is te downloaden via www.stephantenkate.nl/thesis.