Oproep om alle no-reply adressen te verbannen! #DOreply

Ik zou graag een kleine digitale beweging willen starten.

In een netwerkmaatschappij waar organisaties aangeven door de opkomst van o.a. social media meer te luisteren naar hun klanten, kunnen nieuwsbrieven niet achterblijven.

Waarom lezen we veel over de effectiviteit van webcare afdelingen, maar bestaat er een kanaal waar wel informatie wordt verzonden, maar ook een signaal wordt afgegeven dat klantcontact niet gewaardeerd wordt?

Tijd voor no-reply = #DOreply!

Ik heb het over de no-reply e-mailadressen die gebruikt worden bij digitale nieuwsbrieven. Geen idee hoe het ooit ontstaan is, maar al jaren gebruiken organisaties dit e-mailadres om nieuwsbrieven te versturen.

Dus je wilt dat ik als inschrijver wel de informatie ga lezen en doorklik naar de website, maar een inhoudelijke reactie op die nieuwsbrief mag niet? Dat is wat een no-reply mij zegt.

Ja, er zijn waarschijnlijk genoeg andere kanalen om contact op te nemen.
Maar het zijn juist de kleine aspecten die illustreren hoe binnen een organisatie écht over (digitaal) klantcontact gedacht wordt.

Daarnaast pak je als organisatie momentum: ik ben nú de nieuwsbrief aan het lezen en heb een suggestie of vraag, dus logisch dat ik die via het kanaal wil indienen waarmee ik als klant wordt benaderd.
Update: ik lees net dat no-reply adressen zelfs verboden zijn volgens de nieuwe ‘code e-mail’.

Dus laten we vanaf nu afspreken om no-reply@ te veranderen in DO-reply@. 

Of een ander e-mailadres dat een openstaande houding communiceert. Het is binnen een paar seconden aan te passen in het nieuwsbriefsysteem (en ik merk dat meer en meer organisaties dit ook al doen).

Wel even de do-reply e-mails laten binnenkomen bij een persoon/afdeling die ook daadwerkelijk kan reageren, bijvoorbeeld zoals naar de helpdesk zoals onderstaand voorbeeld.

Dus: hoe gaan we dit aanpakken en doorzetten?

Met dank aan Ap van der Pijl voor inspiratie voor het concept logo!

Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of per e-mail.

Pagina delen: Facebooktwitterpinterestlinkedin