Het ontstaan van hét social media event van het jaar

De term social media begint de hypetrekjes te verliezen en er wordt meer nagedacht over de verankering van de achterliggende attitudes binnen de organisatie. Tijd dat de early adopters tijdens een event een podium hebben om hun praktijkervaringen te delen: hoe zet je social media nu concreet in en wat valt er te leren? In dit artikel een korte uitleg over waarom Mariana Oud en ik het ‘Social Media in de Praktijk’ event organiseren op 27 oktober.

Een event ontstaan via social media

De ontstaansgeschiedenis van het event ‘Social Media in de Praktijk’ geeft gelijk de faciliterende kracht aan van social media om mensen met dezelfde interesse en enthousiasme iets te laten organiseren. Mariana Oud en ik kennen elkaar niet, en spreken elkaar niet tijdens een (eerder en ander) social media event waar wij toevallig allebei aanwezig zijn. Tijdens het event deelt Mariana via Twitter haar mening die vervolgens gebruikt wordt in een pittige blog, waarna we via Twitter een conversatie aangaan over hallelujaverhalen en échte praktijkinzichten.

In no-time ontstaat bij Mariana het idee voor een nieuw event, waarbij Ronald van den Hoff (o.a. auteur van Society 3.0 en directeur van Seats2Meet en Mindz) aangeeft te willen helpen. Dat door enthousiasme en het samenbrengen van de juiste mensen zo’n opzet snel kan gaan, kan je in deze storify teruglezen. Snel wordt een domeinnaam aangevraagd: misschien gaat dat event er namelijk wel echt komen!

Uitwerking van het idee: samen aan de slag


Online komt het idee dus in een stroomversnelling, offline kan de diepte worden opgezocht: tijdens een ouderwetse koffiesessie spreken Mariana en ik elkaar voor het eerst face-to-face. Ter kennismaking, en om te zien of onze ideeën echt overeenkomen en er genoeg tijd en enthousiasme is om het event te organiseren.

Dat tijdsaspect wordt wel even aangesneden (de eventorganisatie moeten we naast onze huidige functies doen), maar het loskomende enthousiasme zorgt er voor dat een nee eigenlijk geen optie is: met een veranderende netwerkmaatschappij moet er meer te delen zijn dan alleen maar de hallelujaverhalen. Het wordt tijd dat de early adopters hun verhaal vertellen om door die kennisdeling het onderwerp niet alleen te verdiepen, maar vooral ook op een hoger niveau te brengen: hoe werkt het nu echt in de praktijk en wat kunnen we daar van leren? Mariana heeft vooraf al het nodige denkwerk voor het concept gedaan wat betreft programma, sprekers en opzet. Ook de doelgroep van het event is duidelijk: professionals (zowel overheid als bedrijfsleven) die een ‘nieuwe’ wereld zien, social media in hun werk willen inzetten en op zoek zijn naar concrete handvatten.

Social Media in de Praktijk
 wordt de naam en al snel is de hashtag #socmedprak geboren (‘smpraktijk’ vonden we iets te dubieus ;-). In een notendop: geef praktijkmensen (géén adviseurs of verkopers) een podium op een event, pak het qua onderwerpen groots aan zodat mensen hun eigen programma kunnen samenstellen en zet het voor een schappelijke prijs neer: kennis delen en ervaringen opdoen is de focus, niet groot geld verdienen. In de woorden van Society 3.0: “het gaat er om wat ‘er uit gaat’ en niet om ‘wat er binnenkomt’.”

Meer weten over de organisatie en gebruikte online tools?

Als je meer wilt weten over de opzet en tools van het #socmedprak event, raad ik je aan dit artikel op Frankwatching te lezen. Hopelijk een waardevol kijkje in de keuken hoe een event vanuit het niets opgezet kan worden. Ik hoop je te mogen verwelkomen op 27 oktober!

Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of per e-mail.

Pagina delen: facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin