Social media experts ontmaskerd door eigen publiek

Zolang de term social media nog steeds hype trekjes vertoont, zullen er altijd ‘experts’ en ‘goeroe’s’ bestaan. Er zijn de nodige cursussen te vinden die je (bij wijze van spreken) garanderen binnen korte tijd de gehele online wereld te veroveren.

Zo ook de curcus social media expert in 1 dag. Het blijkt inhoudelijk weinig voor te stellen, de deelnemers weten wél hoe ze online hun onvrede moeten uiten via Twitter en Youtube, en de organisatie schittert door afwezigheid: een interessante case om verder te verkennen!

Uiteraard moet je je twijfels hebben als de #sme1dag masterclass als volgt wordt omschreven:

“Je krijgt de beschikking over gratis professionele tools, zoals een webwinkel, een professioneel mailprogramma met templates, webdesign mogelijkheden. Je kunt vanaf dag één meepraten met de internet goeroes of meteen aan de slag met een eigen zaak.”

Aan de andere kant: deze training kostte normaal 549 euro, maar werd via een Groupon actie aangeboden voor 69 euro. Uiteraard mooie marketing, want welke organisatie die gelooft in zijn product geeft 87% korting? (rekening houdend met het feit dat Groupon ook nog eens bijna 50% van de 69 euro opstrijkt).

Oftewel: if it seems too good to be true… juist. Dit bleek het ook te zijn. Bekijk en luister maar eens onderstaand filmpje uit de desbetreffende training. Weinig inhoud, en het publiek laat dit op het einde ook duidelijk merken.

Echter, (onbewust?) weten de deelnemers toch in ieder geval te laten zien hoe een slechte prestatie online een staartje kan krijgen: ze uitten in realtime hun onvrede. Uiteraard schadelijk voor de reputatie van Business2Grow, die eigenlijk schittert door niet transparant op te treden – walk the talk toch?

Hieronder een overzicht van hoe de teleurstelling zich online opbouwt.
Bekijk ook eens de video onderaan, waar een deelnemer laat zien dat er mensen weglopen en dat er een hele sarcastische sfeer is ontstaan tijdens deze “super slechte workshop”.

Conclusie:

Er zijn genoeg mensen en organisaties die slim inspelen op de behoefte van mensen om duidelijke handvatten te verkrijgen om social media effectief en praktisch in te zetten (start eerst eens met je gehele organisatie strategie duidelijk te krijgen!).

Iets wat voor mij ook het startpunt was om het event ‘Social Media in de Praktijk’ op te zetten. Niet om geld te verdienen, maar om deelnemers de praktische kant te laten beleven.

Voor de duidelijkheid: ik ben op deze dag zelf niet fysiek aanwezig geweest, ik heb alleen de inhoud en vooral de reacties op afstand gevolgd.

Update
: ik vond een stukje nuancering over deze case wel op zijn plaats, lees die reflectie hier.

Hieronder de video met een leeglopende zaal mensen tijdens de training.




Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of per e-mail.

Pagina delen: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin