Social media voor gevorderden: een desillusie?

Social media training voor gevorderden: begint het concept dan eindelijk uit de hype sfeer te komen en wordt het volledig verankerd in de strategie en processen van organisaties? Afgaande op deze training die ik gisteren bijwoonde is het antwoord ‘nee’. Inhoudelijk gezien viel het namelijk een beetje tegen. Wat de interessante punten waren op het gebied van sales, lead generation, online branding, online monitoring en slimmer ondernemen? Lees het hier.

Een fanstrategie: brand activation en
de onzin van sociale media

De sessie van Wil Michels en Yara Michels staat in het teken van communicatie in brede zin, namelijk met een focus op fans. Sociale media worden daarin betrokken, maar zijn niet het doel op zich. Michels opent door te stellen dat merken net als mensen zijn, die draaien om opmerkelijke acties waarover wordt gesproken. Hij stelt dat de krachtigste aanbevelingen die van bekenden zijn, maar dat er te weinig gebruik gemaakt word van ‘word of mouth’ (WOM) strategieën: verkrijg als merk fans en gebruik de kracht van WOM.

Bij een fanstrategie zijn er drie belangrijke vragen die je als organisatie vooraf dient te stellen:

  1. Ben jij zelf fan van het merk?
  2. Zijn de medewerkers fan van het merk?
  3. Zijn de klanten fan van het merk?

Fans hebben een sterke binding met een merk, maar als je zelf al geen fan bent, waarom zouden anderen dat wel zijn? Het volgende stappenplan wordt gepresenteerd om een aanzet te geven tot een fanstrategie:

  1. Zoek het bronpunt: wat is de merkidentiteit? Waar staat het voor en hoe bewijs je dat?
  2. Bekrachtig interne fans: zij zijn een prachtig startpunt om te kijken naar wat het ‘fanschap’ nu inhoudt met betrekking tot het merk/organisatie.
  3. Vind de externe fans. Een doelgroep analyse doet wonderen.
  4. Zorg voor een permanente dynamiek. Kies een bepaald focuspunt waar de energie zich op richt en waar de energie van af straalt. Dit kan soms het merk in het algemeen zijn, of een bepaald product, of misschien de CEO van de organisatie. Dit focuspunt moet continue leven, anders dooft het enthousiasme van de fans.
  5. Creëer een gemeenschapelijk platform, zowel virtueel als fysiek. Een prachtig voorbeeld is de EO jongerendag.
  6. Koester je fans. Het is eigenlijk vreemd: organisaties zijn constant op zoek naar nieuwe fans, maar doen relatief weinig  met de al bestaande fans. Dit terwijl daar juist de basis ligt.
  7. Deel samen belevenissen. Dit kan je bewerkstelligen door brand activation: mensen kunnen in beweging komen als ze zich identificeren met de waarden die het merk uitstraalt.

 


Om wat olie op het vuur te doen, bracht Michels nog drie ‘onzin stellingen mbt sociale media’ in (even vrij geïnterpreteerd):

  1. Onzin: sociale media draaien om dialogen. Michels geeft aan dat er interactie is, maar echte dialogen? Die ontbreken vaak. Gedeeltelijk ben ik het daar mee eens: veel interacties gaan niet echt diep. Echter, ik heb op Twitter toch ook al wel leuke gesprekken ervaren.
  2. Onzin: alleen authenticiteit en eerlijkheid werken bij sociale media. Iedereen zet alleen maar de positieve dingen op Facebook toch? Er moeten uiteraard geen feitelijke onjuistheden worden gedeeld. Hier had ik wat moeite mee: ik denk dat het veel makkelijker is om consistent te zijn door gewoon jezelf te blijven. Uiteraard wordt niet alles gedeeld, maar dat recht heb je toch ook?
  3. Onzin: het draait om de ontvanger. Dit vind ik dus geen onzin en vond het een ook een tegenspreking van zijn eerdere verhaal: als merken als mensen zijn en het een belangrijk doel is om fans op te bouwen, dan denk en handel je toch juist uit die fans?

Slimmer ondernemen met sociale media

Hierna was het tijd voor de leukste sessie van de dag: die van Sam van Buuren. Zijn gehele presentatie is hieronder in te zien, dus ik haal slechts een paar punten er uit. Sam’s verhaal sprong er echt uit vanwege zijn manier om het verhaal over de bühne te brengen: met veel zelfspot en relativering van sociale media. Van Buuren adviseert o.a. bedrijven in online werken, maar geeft daarnaast social media presentaties, voornamelijk gebaseerd op zijn eigen ervaring met de introductie van zijn bedrijf Nederland Werkt Online via sociale media. Dit werd een succes, ‘terwijl hij maar wat deed’. Deze omschrijving typeert zijn presentatiestijl een beetje, met onder andere de volgende inzichten:

  • Maak gebruik van meerdere online kanalen om een event onder de aandacht te brengen. Dit kan indirect ook nog eens goed werken voor je Google ranking.
  • Deel vooraf kennis door te bloggen en link dat met je event.
  • Nodig mensen uit de praktijk uit en zet ze in de spotlights door ze te laten uitleggen wat zij doen: dat is voor hun ook een mooie manier om zichzelf neer te zetten. Tevens zullen zij ook die content delen en verspreiden.
  • Volg de Twitter gesprekken na afloop: als je eenmaal als expert wordt gezien kan hier business uit komen.

Daarna ging Sam wat meer de diepte in:

  • Sociale media worden te vaak alleen aan marketing verbonden, terwijl de achterliggende filosofie juist de gehele organisatie raakt.
  • De wereld is zich aan het ontwikkelen waar organisaties niet meer afdelingen organiseren, maar waar mensen met elkaar verbonden zijn. Soms in korte projecten, soms in langdurige trajecten.
  • HNW (het ‘normale’ werken) gaat dus om social business: het open organiseren van mensen

Als lifehacking fan kwam daarna voor mij een mooie opsomming van gratis online tools waarmee je als ondernemer slimmer sociale media kunt inzetten. Deze tools zijn in onderstaande presentatie allemaal in te zien. Van Buuren sluit af met het statement dat leiderschap niet draait om tools: zie de TED talk van Simon Sinek. Helemaal mee eens: tools faciliteren slechts.

Online monitoring: een sales pitch

De sessie van Jochem van Boxtel stond in het teken van online monitoring. De afloop was typerend voor deze sessie: het publiek vond dat van Boxtel voornamelijk een sales pitch gaf over de tool van zijn werkgever, Clipit.

Waar het voornamelijk zou draaien over de do’s en don’ts van online monitoring, werd voornamelijk ingegaan op de verschillende functies van Clipit. Van Boxtel’s verweer dat Clipit niet helemaal uniek was en dezelfde uitgangspunten ook voor andere online monitoring tools golden, maakte het inhoudelijk niet gelijk een stuk beter. Veel waardevoller zou zijn om in te gaan op hoe je deze data nu gebruikt in organisaties en welke processen je moet opzetten om deze datagebruik te verankeren in de organisatie. Dat de intro voornamelijk gevuld was met voorbeelden uit 2009 van United Airlines en Kryptonite, was voor mij een bevestiging dat deze online tool voornamelijk naar buiten wordt gebracht om problemen te voorkomen, terwijl je de data juist ook goed kan gebruiken om je doelgroep te leren kennen en/of voor product innovaties.

Een selectie van twitter reacties op deze sessie:

Social media voor het MKB: we zijn er nog lang niet

Afsluitend heb ik de sessie van John Verschragen gevolgd. Vooraf werd een “diepgaande sessie voor optimaal gebruik van LinkedIn en Facebook” beloofd, maar dit viel nogal tegen: Verschragen legde vooral de functionaliteit en theoretische mogelijkheden van LinkedIn, Facebook en Twitter uit. Zijn verhaal richtte zich voornamelijk op hoe je een MKB directeur kan uitleggen wat de waarde van sociale media is, maar ik vond het voornamelijk een verhaal waarbij de filosofie van oude media geprojecteerd werd op nieuwe media, en anderen met mij.

Vooral het voorbeeld om een ondernemer te adviseren om op vrijdag een paar tweets te plannen voor de komende week en dan de volgende vrijdag te kijken wat het effect was, vond ik typerend. Het getuigt niet echt van een doelstelling en gaat alleen maar uit van zenden. Maar wie gaat dat die tweets lezen? Zou je niet beter eerst contact moeten maken met mensen en dan nuttige info delen? Dat is volgens mij sociale media! Ik begrijp dat dit een aansprekend voorbeeld is om sociale media inzet te verkopen aan een ondernemen, maar optimaal advies vind ik dat niet.

Een paar puntjes die wel waren geland bij mij:

  • Zet social media stap voor stap in (een beetje een open deur, maar niet minder waardevol).
  • Vier aan het begin ook de kleine successen.
  • Houdt rekening met de impact die sociale media kunnen hebben op je gehele bedrijfsvoering: misschien leer je wel dat je gehele verdienmodel op de schop moet!

Ik denk dat veel MKB organisaties gewoon nog niet zo ver zijn om sociale media in te zetten: het raakt het gehele DNA van de organisatie als je hier echt iets mee wilt doen.

Conclusie: teleurstellend

Als ik goede en inspirerende verhalen hoor, deel ik die graag en schrijf ik er graag een blog over. En hoezeer ik ook van dit #sme2011 event alle positieve punten wil neerzetten, vind ik ook dat ik een kritisch geluid mag laten horen: ik vond deze training niet echt van toegevoegde waarde en zeker niet de titel ‘advanced’ waardig, voornamelijk door:

  1. Ik mistte het trainings aspect. Het draaide vooral om presentaties aanhoren.
  2. Inhoudelijk vond ik het over het algemeen te zwak. Teveel ging het mijns inziens over het inzetten van sociale media als nieuwe kanalen voor het zenden van content. En als het wel over het ‘sociale’ ging, dan bleven de inzichten redelijk oppervlakkig.

Achteraf heb ik misschien de verkeerde sessies bijgewoond: over de sessies over sociale media’s rol in zoekmachine optimalisatie en adverteren op Hyves heb ik goede dingen gehoord. De sessie van Sam van Buuren stak er met kop en schouders bovenuit: een leuke persoonlijke manier van presenteren waarbij hij mij vooral duidelijk maakte dat je online gewoon jezelf moet zijn. Dit gegeven, in combinatie met het slimme gebruik van een aantal tools en minimale investeringen, kan je een boost opleveren voor je (online) aanwezigheid en zichtbaarheid.

Geen artikel meer missen? Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Pagina delen: Facebooktwitterpinterestlinkedin