Hollandse innovaties in mobile, web en gaming

Welke innovatiepareltjes van eigen bodem worden de komende jaren mainstream? Hoe volwassen is de mobiele markt, hoe serieus is gaming aan het worden en welke vernieuwingen zijn op het vertrouwde web te vinden? Dit artikel geeft de stand van zaken weer aan de hand van verschillende producten en diensten.

Mobile: info en diensten waar en wanneer jij het nodig hebt

De Accenture Innovation Awards zijn gisteravond uitgereikt. Niet alleen zette het de echte uitschieters in het zonnetje, de inzendingen gaven ook een beeld van wat ons te wachten staat op het gebied van mobile, web en gaming.

Boris Veldhuijzen van Zanten gaf het gisteren in zijn inleiding al aan: mobile is een van de meest veelbelovende aspecten op internetgebied. ‘Veelbelovend’ omdat het nog steeds vaak uitgelegd moet worden dat mobile meer is dan op je mobieltje je e-mail bekijken. Het biedt gebruikers namelijk de volledige vrijheid om informatie te zoeken en diensten te activeren waar en wanneer zij dat willen. E-mail kan daar uiteraard een van zijn, maar er zijn veel meer toepassingen te vinden die waarde kunnen bieden voor de consument.

Neem de Wijnshaker app: door het schudden (‘shaken’) van je iPhone weet de applicatie in welke winkel je je bevindt en geeft wijnadvies op basis van het lokale assortiment. Albert Heijn’s Appie gaat nog een stukje verder door je mobiel aangemaakte boodschappenlijst te sorteren aan de hand de looproute van het filiaal waar je bent – gemak dient de mens! Deze GPS-toepassing kan ook op andere manieren gebruikt worden, zoals bij BuitenBeter: een applicatie waarmee burgers een probleem kunnen melden aan de gemeente. Gebruikers maken een foto en een omschrijving, en via GPS wordt automatisch de locatie bepaald. Een sympathiek project, maar dan is het wel zaak dat elke lokale overheid meedoet en de backoffice-afhandeling ook snel verloopt.

Een andere ‘location-based service’ is Feest.je. Van Hollandse afkomst, en vergelijkbaar met het internationale Foursquare (hoewel?). Feest.je geeft je via verschillende platformen informatie waar je vrienden op dat moment zijn, maar ook welke feestjes er de komende tijd in je omgeving te vinden zijn. Het doet dit met een spelelement: gebruikers krijgen punten voor het inchecken bij of aanmaken van een spot. Het laatste mobiele concept dat gisteren uitgelicht werd, is SeatMe dat erg handig aangeeft welk restaurant in de buurt nog een tafeltje vrij heeft en waar je direct kan reserveren. Als consument lijkt het mij dan wel noodzakelijk dat bijna alle restaurants meedoen, anders heb je slechts een beperkt overzicht.

Video van de wijnshaker:

Web: nog legio mogelijkheden

Met de opkomst van mobiele innovaties en analyses dat het web dood is, vraag je je af of er nog wat nieuws te vinden is op webgebied. Gisteren bleek dat weldegelijk het geval te zijn: maar liefst 230 van de 325 inzendingen vielen in de categorie web. De daaruit afgeleide trends waren vooral social media (uiteraard), e-commerce (nog steeds aanwezig) en crowdsourcing (co-creatie). Ook hier gaven de 5 uitgelichte concepten een kijkje in de keuken.

Misschien een beetje een vreemde eend in de bijt was Werkspot, dat namelijk al geruime tijd bestaat. Werkspot is een marktplaats voor klusdiensten, alleen dan vraaggedreven. Mensen zetten een klus op de website, waarop vakmannen vervolgens een bieding kunnen uitbrengen. Online referenties spelen hier een belangrijke rol, zoals ook blijkt uit gebruikerservaringen. Een ander soort marktplaats is Catawiki, dat ‘de online catalogus van alles dat verzameld wordt’ wil worden. De catalogus wordt door de gebruikers aangevuld en aanbieders van objecten kunnen precies aangeven welk model zij verkopen en in welke staat het zich bevindt. Zo kan bijvoorbeeld een stripboekenverzamelaar eenvoudig inzicht krijgen in hoeveel boeken van een specifieke druk worden aangeboden, en in welke staat deze boeken zich bevinden. Catawiki’s verdienmodel komt voort uit de 5% commissie die ze krijgt van elke transactie. Ook is een eventuele verzekering af te sluiten.

Een ander transactiegericht webplatform is Shapeways, waar consumenten eigen ontwerpen kunnen laten maken door middel van 3D printing, en deze vervolgens kunnen verkopen. Een erg gaaf concept waarmee zelfcreatie op een relatief eenvoudige manier te bewerkstelligen is: printing on demand is here to stay! Eenmaal je eigen product gemaakt, wil je dit misschien ook wel verkopen buiten het Shapeways platform. Tinypay.me kan dan uitkomst bieden: naar eigen zeggen is het ‘de gemakkelijkste manier om iets online aan de man te brengen’. Binnen een minuut heb je je product online staan en kan je het waar dan ook plaatsen of embedden op het internet, zoals blogs en Facebook. Eenmaal vele online fans opgebouwd met online interacties, is het zaak overzicht te krijgen van alle social media kanalen. Social monitoring is dan noodzakelijk, en Media Injection speelt hier op in door diensten aan te bieden waarmee alle relevante online communicatie te analyseren is. Met schaalbare oplossingen kunnen organisaties bijvoorbeeld gebruik maken van social CRM: verrijking van relatiegegevens door integratie van data van online communities en campagnes.

Video van tinypay.me:

Gaming: serious business

Dat gaming al lang de fase van Duck Hunt en Snake is ontstegen, is uiteraard wel bekend. Gisteren bleek dat ook binnen de game-industrie nog steeds verschuivingen plaatsvinden. Alexander Klöpping maakte dat even haarfijn duidelijk door te wijzen op het feit dat hoewel Zynga (bekend van o.a. Farmville) een stuk minder bekend is dan Electronic Arts (EA), misschien al wel meer waard is dan EA. En dat binnen 3 jaar! Het grote geld zit hem in de long tail: de spellen zijn gratis te spelen, maar veel gamers doen veel kleine betalingen. Zo zijn er hele communities gericht op Habbo, een online spel waar gebruikers spullen kunnen kopen om hun virtuele hotelkamer in te richten. Er is dus geld te verdienen, en Nederlandse gaming-innovaties kunnen dus niet op zich laten wachten. Wat opvalt is de verscheidenheid aan concepten: recruitment serious gaming toepassingen, educatieve toepassingen, location-based spelelementen en realtime social multiplaying komen allemaal naar voren.

Zo is er Houthoff Buruma’s ‘The Game’, waarbij serious gaming wordt toegepast voor recruitment-activiteiten. In deze recruitmentgame gaan 5 teams de strijd met elkaar aan in een zeer uitdagende setting en krijgt de organisatie op deze manier inzicht in de verschillende kandidaten en hun vaardigheden. Ook het onderwijs kan profiteren van serious games. Een voorbeeld is de TikTegel, een interactief fysiek leerspel dat zich automatisch aanpast aan het niveau van het kind. De eerste toepassingen in bassischolen zien er veelbelovend uit!

Minder serieus, maar wel vernieuwend door de GPS-toepassing, is Merchant. Merchant is een mobiele game die located-based is. Dat wil zeggen dat je locatie in de virtuele wereld gekoppeld is aan je fysieke locatie. Hierdoor verkrijg je dus een spelelement waar offline (het nu) en online (bij Merchant de middeleeuwen) verweven zijn. Sail 2.0 maakt ook gebruik van real life omstandigheden. Hierin kunnen spelers aan zeilwedstrijden meedoen, waarbij ze gebruik moeten maken van echte data van vaarroutes, windrichtingen en -snelheden en golfhoogtes. Het is een opvolging van de Volvo Ocean Race game, wat aangeeft dat het concept breed inzetbaar is en waarschijnlijk ook te vertalen naar andere sporten. Een andere genomineerde, qplayGames, heeft zijn concept al breed ingezet in meerdere landen. QplayGames zet online multiplayer games op de markt met een community karakter: je kunt je eigen profiel aanmaken, realtime chatten en met of tegen andere spelers spelen. Het leuke is dat je ook echt kunt zien wat je tegenstander op het moment aan het doen is.

Trailer van ‘The Game’:

Meer innovaties

Zoals je kunt lezen, was er genoeg inspiratie te vinden tijdens de Accenture Innovation Awards op het gebied van mobile, web en gaming. Artikelen over trends en innovaties wat betreft connected devices, digital home, lifestyle en green zijn binnenkort te lezen op Frankwatching. Houd de tag Accenture Innovation Awards in de gaten!

Dit artikel schreef ik eerder voor Frankwatching: dat artikel is hier te vinden.

Pagina delen: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin