Sociale inspiraties aan het strand

Op dit moment vier ik mijn vakantie op het eilandje Chios (Griekenland). Vakantie geeft je rust, ruimte en vooral tijd om niets te doen, dingen op te schrijven, of – en dat heb ik ontdekt – lekker veel te lezen (De Prooi, The World is Flat, Het Kyoto Complot, Het Diner). Iets waar ik niet snel de tijd voor neem als ik thuis ben. Dat heeft denk ik meer te maken met jezelf de tijd en rust gunnen, en na elke vakantie beloof ik mijzelf meer die tijd te gunnen. Een herkenbare belofte voor velen denk ik. Wel eentje waar ik werk van wil maken, aangezien ik merk dat deze kennis toch ook toegevoegde waarde geeft.

Het lezen van de business week magazine (13 & 20 juli, 2009) is misschien wel een van die activiteiten die mij in de vakantie dit duidelijk maakte. Ondanks dat het thema grotendeels pensioenen besloeg, waren er toch ook en paar leuke artikeltjes te lezen waarin je de kracht en nut van sociale media en sociale technologieën ziet. Leuke feitjes om te weten en die zeker mij aan het denken zetten op het strand:

“Even in a recession, a good business idea sells” (p. 23)

In Duitsland hebben ze een mobiele technologie geïmplementeerd die de sociale veiligheid verhoogt en elektriciteit bespaart. Hoe? Door via een mobiele telefoon de lantaarnpalen te bedienen. Om geld te besparen schakelde het Noord-Duitse dorpje Dörentrup na 23 uur de straatverlichting uit. Dieter Grote maakte zich daarom zorgen over de sociale veiligheid van zijn familie en initieerde de opstart van deze technologie: een inwoner belt een nummer dat op de lantaarnpaal staat vermeld en een centrale schakelt de verlichting vervolgens voor 15 minuten aan in die regio. En naast de sociale veiligheid is ook de elektriciteitsrekening verbeterd met een derde aangezien er nu al vanaf 21 uur bespaard wordt in sommige delen van de stad. Link naar een ander Business Week artikel over dezelfde technologie.

De opzet van een sociaal netwerk dat zichzelf uitbetaald
In het artikel ‘Building a social network that pays’ (p. 66) in de ‘what’s next’ sectie wordt ingegaan op opzet van een forum voor veelvuldige gebruikers van Quickbooks accounting software (van Intuit). Een analyse van dit forum geeft aan dat 70% van de technische vragen beantwoord worden door diezelfde gebruikers en dat dit op lange termijn zelfs kostenbesparend is gezien de helpdesk minder benodigd is.
Een leuk voorbeeld om te lezen, maar ik vind niet dat de Business Week dit als zo vernieuwend moet brengen. Het fenomeen bestaat namelijk al een tijdje. Zo maak ik al veelvuldig gebruik van de kennis op het New Line forum, het forum van Exact software en het osCommerce forum. Ik geloof sterk in het principe van kennisuitwisseling tussen en door gebruikers en zoek daarom als eerste naar technische antwoorden binnen deze fora.

De groeiende invloed van de blogosfeer als argument onderbouwer
Niet echt een extreem groot punt dat ik wil maken, maar het sluit wel een bij een eerdere gedachte die ik had over de status van traditionele vs. de nieuwe media. Ook binnen de business week merkte ik dat de sociale media een ideaal kanaal zijn om de meningen van massa’s mensen te verspreiden.
Het artikel in de business week (p. 22) gaat over de vraag of bedrijven die door de Amerikaanse overheid financieel gered zijn publiekelijk de Amerikaanse burgers moet bedanken, gezien het feit dat de Amerikaanse overheid dit betaald met belastinggeld. Nadat Chrysler van de overheid een financiële injectie had gekregen, hebben ze pagina grote advertenties in kranten en magazines geplaatst om de burgers te bedanken. Business week geeft aan dat daaropvolgend de blogosfeer vol stond met klachten en dat misschien daarom Citygroup en General Motors niet zulke advertenties heeft geplaatst na hun ‘redding’ door overheid.

Mooi om te zien dat een traditioneel medium (Business Week) de kracht inziet van nieuwe media (blogs).

LinkedIn aanbevelingen als bron van aanklagingen
In mijn nog te publiceren whitepaper over de inzet van sociale media voor recruitment, gaan bepaalde paragrafen over het sociale netwerk LinkedIn en hoe omgegaan kan worden met aanbevelingen die mensen op hun profiel hebben. Mijn master thesis gaf al aan dat de uitwisseling van deze persoonlijke aanbevelingen soms weinig waarde hebben. En nu geeft Business Week aan dat HR managers op moeten letten met aanbevelingen geven op LinkedIn (p. 72).

“(…) employment lawyers warn that managers who do this for their own reports should be careful”

Als deze aanbevelingen qua toon namelijk verschillen van HR beoordelingen van werknemers, kunnen ze namelijk ingezet worden als discriminatie aanklacht als de officiële beoordeling van de werknemer negatief is.

Is dit vooral een bevestiging van de Amerikaanse aanklaagcultuur? Misschien, maar het is wel goed na te denken over de openbaarheid van zulke informatie. Ik denk door gewoon consistent te zijn en dus de aanbeveling functionaliteit op LinkedIn op de juiste manier te gebruiken er geen enkel probleem is.

Pagina delen: Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin